ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
PostNL automatiseert e-fulfilment met WMS en pick-to-light
ICT 16.04.2018 | Branchenieuws

PostNL automatiseert e-fulfilment met WMS en pick-to-light

PostNL heeft in een fulfilment centrum in Houten haar grootste gerobotiseerde magazijn (Autostore) van de Benelux gerealiseerd. Met als doel middelgrote en kleine webwinkels alle logistieke services te bieden die nodig zijn voor de groei van hun online-business. 

"Wij verzorgen hier de totale logistiek voor klanten: vanaf het bewaren van hun voorraden, orderpicken en verpakken, tot en met het bezorgen van alle bestellingen", zegt Michiel Kalis, Program Manager Fulfilment van PostNL. "De Autostore vertienvoudigt onze orderpicksnelheid en verdrievoudigt de totale efficiëntie". Het orderpickproces van PostNL fulfilment in Houten wordt aangestuurd vanuit het Astro WMS van Consafe Logistics en ondersteund met een geïntegreerde 'pick-to-light'-oplossing.

'Goods-to-man' orderpicken

Het 17.000m2 distributiecentrum van PostNL in Houten is deels uitgerust met een magazijn waarin 42 robots 21.000 bakken met goederen naar 6 pickstations brengen. In combinatie met 10 pakstations en een geïntegreerde 'pick-to-light' oplossing worden zo alle online-bestellingen voor klanten met een capaciteit van ruim 1200 orderregels per uur en 100 procent nauwkeurigheid verwerkt. "Tot medio 2017 was hier een groep medewerkers met de bestellingen voor een vijftal klanten bezig, terwijl nu één medewerker orders van 50 tot 60 klanten door elkaar heen kan verwerken", vertelt Kalis. "Verder hoeven ze geen vijf of zes kilometer per dag meer te lopen om orderregels te verzamelen, omdat het merendeel van de bestelde producten door onze robots bij de juiste orderverzamelaar wordt gebracht. Producten die door hun afmetingen en gewicht niet in de Autostore passen, worden nog wel handmatig gepickt. Behalve de enorme efficiencyverhoging maakt ons gerobotiseerde magazijn het orderverwerkingsproces beter traceerbaar voor klanten. De 100 procent nauwkeurigheid realiseren wij mede door het wegen en fotograferen van alle producten voor ze worden verpakt."

DSPH_PostNL_Fotografie_AutoStore_07.jpg

Snelgroeiende e-commerce markt

PostNL richt zich met fulfilment op de snelgroeiende e-commerce markt. In navolging van de grote nationale en internationale e-tailers richten namelijk ook steeds meer MKB-ers zich op het online verkopen van producten. Vorig jaar maakte e-commerce al 12,5 procent van de detailhandel uit, volgens het Economisch Bureau van ING, terwijl dat aandeel in 2025 naar een kwart groeit. "Dankzij onze 24x7 uur fulfilment-services en flexibele bezorgopties kan elke webwinkel de volgende dag, of al dezelfde dag leveren", vervolgt Kalis. "Verder kunnen wij hier met een flexibel schaalbare opslag- en verwerkingscapaciteit inspelen op elke verandering in de wensen van e-commerce klanten en de bestelmomenten van consumenten. Momenteel wordt zo'n 30 procent van alle orders in de avonduren besteld, die hier al na een half uur tot een uur al klaar staan voor verzending. Omdat mensen aan het eind van de avond gaan slapen, verwacht ik geen grote verschuivingen meer in de bestelmomenten. Wel zien wij dat steeds meer webwinkels via onze logistieke services gaan concurreren met de grote e-tailers. Ook verwacht ik nog innovaties op het gebied van 'smart locks' en slimme brievenbussen, om producten te kunnen afleveren als mensen niet thuis zijn."  

Gefaseerde implementatie

PostNL heeft de Autostore en 'pick-to-light' oplossing in Houten gefaseerd geïmplementeerd en blijft kijken naar verdere verbetermogelijkheden. "Wij zijn begin 2014 al gestart met het selecteren van een nieuw WMS voor ons fulfilment centrum, ter vervanging van vier verouderde WMS-en", zegt Kalis. "Met als doelstelling het efficiënter aansturen van alle operationele processen. Daarbij is onze keuze op het Astro WMS van Consafe Logistics gevallen, vanwege de uitgebreide standaard functionaliteit en flexibele configureerbaarheid en schaalbaarheid. Maar ook de gebruiksvriendelijkheid en het feit dat Astro via de cloud te gebruiken is, vanwege de 'cloud only' strategie van PostNL. Daarna hebben wij het Astro WMS eerst geïmplementeerd in ons Extra@Home magazijn voor grote en zware producten zoals tuinmeubelen en wasmachines, dat na het tekenen van de koopovereenkomst voor het pand binnen twee maanden operationeel moest zijn. Die implementatie was dus zowel een 'Proof of Concept' voor het nieuwe fulfilment centrum, als een uitdaging voor Consafe Logistics om hun kennis en ervaring te bewijzen en de capaciteit om onder hoge tijdsdruk te presteren." 

Spin in logistiek web

Het Astro WMS functioneert in het fulfilment centrum als de spin in een web van logistieke systemen. Vanuit een bestaand ordermanagementsysteem worden alle binnenkomende bestellingen automatisch ingelezen en na het berekenen van de meest efficiënte pickroutes de benodigde robots en pickstations aangestuurd. Astro berekent op basis van de productafmetingen en het gewicht ook de meest geschikte verpakkingsdoos, om minder lucht en volume te hoeven verzenden. "In ons fulfilment centrum is het AutoStore project ook in een korte tijd geïmplementeerd, namelijk amper vijf maanden", vertelt Kalis. "Dat is gezien zo'n twintig betrokken leveranciers bij het gehele project een uitzonderlijke prestatie. De eerste klanten zijn met hulp van Consafe Logistics overgezet naar het Autostore-systeem, maar sindsdien doen wij dat zelf. Alleen voor softwarematige toevoegingen schakelen wij ze in. Soms lijkt een extra benodigde functie voor ons nieuw, terwijl die bij andere klanten echter al wordt gebruikt en dus eenvoudig is toe te voegen." 

PostNL heeft het Astro WMS inmiddels ook geïmplementeerd in een derde magazijn; een logistiek centrum voor food fulfilment in Barendrecht.

Plaats een reactie (0)

Reageren