Picnic voegt zich bij Green Deal Zes voor duurzame stadslogistiek

Logistiekprofs op 15 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Picnic hoort nu ook bij de club bedrijven die zich inzet voor duurzame bevoorrading van steden. De online supermarkt heeft zich aangesloten bij Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Zes), een samenwerkingsverband dat meer wil transporteren met minder bewegingen en minder uitstoot. 

Green Deal Zes lijkt Picnic als een jas te passen. De online super werd negen maanden geleden gelanceerd en bezorgt haar bestellingen sindsdien met kleine, elektrische bezorgwagens. Volgens medeoprichter Joris Beckers is er actief gezocht naar een oplossing voor emissie-vrije stadslogistiek. “Voor ons ligt die in onze zelf ontwikkelde compacte, elektrische autootjes waarmee we naar onze klanten rijden”, aldus Beckers. “Daarnaast kijken we of we ook voor andere partijen kunnen bezorgen of ophalen, zodat het aantal vervoersbewegingen verder wordt gereduceerd.”

Lees ook: Zo wil Picnic de online boodschappenmarkt veroveren

Albert Heijn, DHL en Heineken 
Ook bedrijven als Albert Heijn, DHL en Heineken zijn onderdeel van Green Deal Zes. Zij houden zich allemaal bezig met nieuwe voertuigtechnologie, het beter organiseren van transport en het uitwerken van innovatieve logistieke oplossingen.  Zo bezorgt Albert Heijn online bestelde boodschappen in het centrum van Amsterdam sinds kort met een bezorgfiets. De supermarktketen test tevens een elektrische bezorgauto en wil kilometers besparen door met een grote vrachtwagen bestellingen op een punt buiten de stad af te leveren. Vanaf daar rijden kleine bezorgauto’s de stad in.

Heineken breidde onlangs zijn elektrische wagenpark fors uit. Een jaar geleden reed de biergigant met slechts één elektrische auto, maar sinds kort zijn dat er acht. In 2020 wil het bedrijf voor de horecadistributie in alle grote steden in de Randstad volledig gebruik maken van 0-emissie transport.

Redactie LogistiekProfs