Picnic noteert verlies van 45,5 miljoen euro

Logistiekprofs op 11 januari 2019 | 2 minuten leestijd

Picnic International heeft 2017 in het rood afgesloten. De online supermarkt draaide een verlies van 45,5 miljoen euro. In 2016 ging het nog om een verlies van 5,8 miljoen euro. 

Dat schrijft RetailNews op basis van de jaarcijfers van Picnic. De omzet lag op honderd miljoen euro. Volgens mede-oprichter Michiel Muller is dat bedrag in 2018 ongeveer verdubbeld.

Het forse verlies in 2017 wijt Muller aan een enorme investering die de online supermarkt in 2017 deed. “Dat heeft voornamelijk te maken met de bouw van infrastructuur. We doen niet uit de doeken wat we precies waarin hebben geïnvesteerd, maar je kunt zien dat om een behoorlijk bedrag gaat.”

Lees ook: FNV wil met Picnic over loon praten

Capaciteit creëren

Onder die investering vallen onder meer de distributiecentra die Picnic de afgelopen jaren opende. Die waren nodig om voldoende capaciteit te creëren. “De komende jaren zullen we die capaciteit vullen met bestellingen. Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”

Kosten gaan voor de baten uit

Wanneer Picnic winst gaat maken, is voor de app only supermarkt nog niet helemaal duidelijk.  “Wij hebben daar wel een idee en plan bij. Maar je ziet nu nog heel duidelijk dat de kosten voor de baten uitgaan. Het verlies van vandaag is de winst van morgen.”

Gerelateerde artikelen