Picnic in 2020 winstgevend: 'We hebben een voorsprong op klassieke supermarkten'
E-commerce 04.01.2018 | Branchenieuws

Picnic in 2020 winstgevend: 'We hebben een voorsprong op klassieke supermarkten'

Picnic wil zijn omzet in 2018 verdrievoudigen tot 300 miljoen euro. De online supermarkt moet in 2020 bovendien winstgevend zijn. 

Dat laat oprichter Michiel Muller optekenen in een interview met de Volkskrant. De boodschappenservice realiseerde in 2017 een omzet van bijna 100 miljoen euro, drie keer zoveel als in het jaar ervoor. Het aantal huishoudens dat regelmatig bij Picnic bestelt, steeg tot 90.000. De online dienst is momenteel nog niet winstgevend. Dankzij een kapitaalinjectie van 100 miljoen euro kan Picnic wel blijven uitbreiden.

Wachtlijsten

In Rotterdam, waar de online supermarkt vanaf februari bezorgt, staan al 7.000 huishoudens op de wachtlijst. "Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis", zegt Muller in het AD. "Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren. En als je één keer uit de rij bent, kom je er niet meer in. Het moet vanaf het begin perfect zijn. Als een klant vanaf dag één superservice krijgt, gaat die nooit meer weg.’’

Voorsprong op klassieke supermarkten

De online super heeft naar eigen zeggen een voorsprong op klassieke supermarkten dankzij het distributiemodel waar jaren aan is gewerkt. Muller: "We zijn de enige die het gratis doet en op tijd. Bij de traditionele bezorgmodellen is de bezorging heel inefficiënt. Wij doen met ons melkboerrondje zes bestellingen in een uur. De andere rijden de hele dag kriskras door de stad en mensen moeten thuis uren wachten.’’ Muller verwacht niet dat supermarkten deze werkwijze zullen kopiëren. "In de software, logistiek en het netwerk zitten heel veel wiskunde en denkwerk. Een team van dertig specialisten heeft drie jaar lang aan deze distributiemethode gewerkt. Het is een heel gedoe dat te maken. Maar iedereen is welkom hier een kijkje te nemen. Er komen ook veel organisaties over de vloer, we hebben geen geheimen.’’

Plaats een reactie (0)

Reageren