Pakketzendingen binnen Europa kunnen goedkoper en eenvoudiger

03.10.2016 | Branchenieuws | 656 keer bekeken
Pakketzendingen binnen Europa kunnen goedkoper en eenvoudiger

De prijs van een pakket dat naar het buitenland wordt verzonden, is bijna vijf keer zo hoog als de prijs van een binnenlands pakket. “Iedereen snapt dat verzending naar het buitenland meer kost, maar een vijf keer zo’n hoge prijs kan op geen enkele manier worden gerechtvaardigd”, stelt Harrie Temmink, die in Brussel werkt voor de Europese Commissie. De EU neemt maatregelen om het verzenden van pakketten naar het buitenland goedkoper en eenvoudiger te maken, waaronder een standaard pakketlabel.

De EU signaleert al langer dat het versturen van pakketten naar andere landen in de Europese Unie allesbehalve soepel verloopt. Dat belemmert zowel bedrijven als consumenten om via het internet internationaal zaken te doen. Van de bedrijven die nog niet online verkopen, noemt 62 procent de te hoge verzendkosten als belangrijkste probleem. Consumenten aarzelen om bij buitenlandse webshops bestellingen te plaatsen vanwege de hoge verzendkosten (27 procent), de hoge retourkosten (24 procent) en de lange levertijden (23 procent). 

De cijfers zijn afkomstig van Harrie Temmink, een Nederlander die werkt voor het directoraat-generaal voor interne markt van de Europese Commissie. Hij gaf tijdens een congres in Amsterdam tekst en uitleg bij de initiatieven die Brussel neemt om het verzenden van pakketten over de grens te vergemakkelijken. Hij signaleert vier problemen:

  1. Gebrek aan transparantie in opties, tarieven en vervoerders met betrekking tot het afleveren van pakketten. Wie weet wat de opties voor de ‘last mile’ in Roemenië zijn en wat dat kost?
  2. Hoge tarieven voor grensoverschrijdende pakketten. Dat geldt vooral voor kleinere bedrijven met lagere volumes die niet de tarieven van grote etailers als Amazon en Zalando kunnen bedingen.
  3. Gebrek aan integratie tussen de verschillende pakketvervoerders. De mogelijkheid om een pakket te tracken en tracen stopt vaak zodra het pakket de grens over gaat en in het netwerk van een andere vervoerder terecht komt.
  4. Ontbreken van gemak voor de ontvanger van de pakket. De mogelijkheden om pakketten te ontvangen en te retourneren sluiten onvoldoende aan bij het leef- en werkpatroon van consumenten.

De EU heeft verschillende initiatieven genomen die voor verbetering moeten zorgen. Het belangrijkste is dat de verschillende postbedrijven in Europa (universal service providers) onder de noemer ‘Interconnect’ zijn gestart met het integreren van hun netwerken. De postbedrijven zoals PostNL in Nederland, BPost in België, Royal Mail in het Verenigd Koninkrijk of La Poste in Frankrijk kunnen daardoor gemakkelijker pakketten aan elkaar overdragen. Het eerste resultaat van Interconnect is dat het tracken en tracen van zendingen veel minder problemen oplevert dan voorheen.

Lees ook: 'Grensoverschrijdende pakketbezorging moet efficiënter' 

Daarnaast heeft de EU bij het Europese norm-instituut CEN een verzoek ingediend om standaarden voor grensoverschrijdend pakketvervoer te ontwikkelen. Een expertgroep is nu bijvoorbeeld bezig om een standaard pakketlabel te ontwikkelen die in de hele Europese Unie moet werken. Nu heeft elke vervoerder nog zijn eigen pakketlabel. Een ander interessant initiatief is het platform dat met name kleine en middelgrote webshops in staat moet stellen om in heel Europa op zoek te gaan naar pakketvervoerders en andere aanbieders van last-mile mogelijkheden. Via dat platform, dat eigenlijk al live had moeten zijn, kunnen zij eenvoudig offertes aanvragen.

Op 25 mei van dit jaar heeft de Europese Commissie een volgende stap gezet met een voorstel voor regelgeving met betrekking tot internationale pakketzendingen. Doel is onder andere meer transparantie in tarieven voor internationale pakketzendingen te signaleren. Zoals aangegeven zit er geen enkele logica in de tarieven die postbedrijven hanteren voor een pakket dat naar een ander land moet worden verstuurd. De Europese Commissie legt vooralsnog geen maximum tarieven op, maar sluit dat niet uit. In 2019 wordt bekeken welke vooruitgang op het gebied van transparantie is geboekt en zo nodig verdere maatregelen nemen.

Marcel te Lindert - Journalist logistiek en supply chain 


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren