Pakketdiensten vangen drukte op met forse capaciteitsuitbreiding
Coronacrisis 22.04.2020 | Branchenieuws

Pakketdiensten vangen drukte op met forse capaciteitsuitbreiding

PostNL en DHL presteren al weken op de toppen van hun kunnen. Nu alle records worden verbroken, zijn pakketdiensten genoodzaakt hun capaciteit aanzienlijk te breiden. 

PostNL en DHL hebben samen 90 procent van de Nederlandse pakketmarkt in handen. Door de enorme groei aan online bestellingen, worden er fors meer pakketten bij de vervoerders aangeboden. Om die groei aan te kunnen, breidde PostNL de capaciteit in vijf weken tijd uit met 40 procent. "Dit hadden we niet verwacht", zegt Liesbeth Kaashoek, directeur logistiek en pakketten bij PostNL tegen het FD. "En we blijven opschalen. De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag. Op zondag hebben we nu zelfs vier sorteercentra extra in bedrijf."

De marktleider heeft 700 extra mensen aangetrokken om pakketten te sorteren en vervoeren. "De nieuwe medewerkers zijn afkomstig uit sectoren als de horeca en het taxiwezen. Anderen waren bijvoorbeeld actief als rijinstructeur."

Nieuwe sorteercentra

PostNL investeert ondanks de drukte niet in extra sorteercentra. Concurrent DHL doet dat wel. Vorig jaar opende DHL een sorteercentrum in Zaltbommel, waar een investering van 88 miljoen euro mee gemoeid was. Het bedrijf heeft besloten om nog twee van zulke centra te bouwen, weet het FD. Onbekend is nog waar deze sites komen te staan. 

De dochteronderneming van Deutsche Post, goed voor 30 procent van de Nederlandse pakketmarkt, zet normaliter 8.000 mensen aan het werk. Momenteel zijn dat er 12.000. Zij bezorgen dagelijks 900.000 pakketten.

Zelfstandige pakketbezorgers naar de rechter

De drukte bij pakketvervoerders leidt ook tot kritiek. De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) legde vorige week drie eisen bij PostNL op tafel: een hoger tarief, betaling van alle gemaakte uren en een vergoeding voor extra werkzaamheden. PostNL ging niet op die eisen in. Het bedrijf en bezorgers moeten samen optrekken in deze ingewikkelde periode, schreef Derk Jan Adelerhof, directeur Sourcing bij PostNL. "Enerzijds kosten sommige handelingen die nodig zijn om veilig te blijven werken inderdaad meer tijd. Daar staat tegenover dat het aantal pakketten en stops is toegenomen en dat bijna elke ontvanger thuis is. En laten we ook niet vergeten dat het rustig is op straat, waardoor de verkeersdoorstroming veel beter is dan normaal.”

De pakketbezorgers hopen via de rechter alsnog een hoger tarief af te kunnen dwingen. 

Afbeelding: Stoyan Yotov / Shutterstock.com

Plaats een reactie (0)

Reageren