Pakketbezorgers PostNL eisen hoger uurtarief in 'bizarre weken'
Coronacrisis 08.04.2020 | Branchenieuws

Pakketbezorgers PostNL eisen hoger uurtarief in 'bizarre weken'

De maat is vol voor pakketbezorgers van PostNL. Als het post- en pakketbedrijf voor aanstaande maandag niet met een 'eerlijk aanbod' voor tariefverhoging komt, stappen zelfstandige pakketondernemers naar de rechter. 

Door winkelsluitingen en de grote hoeveelheid thuiswerkers, draaien pakketbezorgers overuren. Zij moeten zo'n vijf miljoen pakketten per week vervoeren, aantallen die normaliter alleen voorkomen rond Sinterklaas en Kerstmis. "Iedere drie minuten bellen we bij iemand aan", zegt Ruud Wassenaar, voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie BVPD) in een brief aan PostNL-topvrouw Herna Verhagen. 

Zelfstandige pakketbezorgers ontvangen van PostNL een uurtarief van rond de 28 euro, zegt BVPD. De belangenverenging vindt die beloning al jaren te laag, maar de coronacrisis is voor hen de druppel. Wassenaar: “We werken ons een slag in de rondte om Nederland draaiende te houden.” 

Tariefverhoging en compensatie vertraging

BVPD eist een verhoging van het tarief, betaling van alle uren en een vergoeding voor de extra handelingen ten tijde van de coronacrisis. Het contactloos bezorgen zou namelijk vertraging opleveren. Pakketbezorgers kunnen hun scanapparaat niet meer gebruiken, waardoor consumenten hun identiteitsbewijs moeten pakken om de laatste drie cijfers te voorlezen. "Een tijdrovende check", aldus de belangenclub. 

PostNL moet voor maandagochtend 9 uur met een 'concreet aanbod' komen. Doet het dat niet, dan volgt een gang naar de rechter. "Ook zullen we dan een klacht bij de Autoriteit Consument en Markt indienen wegens misbruik van uw monopoliepositie.”

Reactie PostNL

PostNL zegt in een reactie op de brief met BVPD in gesprek te willen blijven, maar geen tariefonderhandelingen te zullen voeren. "Tariefonderhandelingen doen we in individuele gesprekken met de bezorgondernemers waar we mee samenwerken. We hebben met al onze bezorgondernemers een vervoersovereenkomst waarin onder andere de tarieven vastgelegd zijn. Het tariefmodel van PostNL is erop gebaseerd dat we de gewerkte tijd betalen."

De marktleider zegt dat het de buitengewonige omstandigheden wel degelijk meeweegt. "Dat geldt zowel voor het effect van extra handelingen die meer tijd kosten als voor tijd die bespaard wordt doordat er meer mensen thuis zijn en van reguliere verkeersopstoppingen geen sprake meer is.”

Plaats een reactie (0)

Reageren