‘Overheid moet leidende rol nemen in groenere stadsdistributie’

Logistiekprofs op 10 maart 2017 | 2 minuten leestijd

De overheid moet op korte termijn een leidende rol gaan spelen om de problemen rondom stadsdistributie op te lossen. Dat stelt ABN AMRO in een rapport over mobiliteit.

Dat de steden langzaam dichtslibben kan geen geheim meer heten, maar aanpassingen om dit te voorkomen worden tot nu toe weinig gesteund door de overheid, zo stelt de bank. “De logistiek in de stad vraagt om aanpassingen, die niet alleen voor de regio’s maar ook voor heel Nederland van belang zijn. Het is geen probleem van morgen.”

In de Oude Pijp in Amsterdam wordt momenteel een onderzoek uitgevoerd waaraan onder andere de Hogeschool van Amsterdam deelneemt. De resultaten schetsen de problemen waar stadsdistributie momenteel mee kampt: er wonen veel mensen in de wijk, die tevens veel horeca, winkels en kantoren kent. Door de verschillende goederenstromen, rijden busjes, vrachtwagens en personenauto’s op en af. Alleen al de bedrijven zijn goed voor bijna 9500 leveringen per week, en dan zijn de pakketjes voor de bewoners nog niet eens meegerekend.

Politiek
In de partijprogramma’s van de grote politieke partijen is weinig te vinden over mogelijke oplossingen om deze problemen tegen te gaan, zo stelt ABN AMRO: “Er wordt wel over de drukte in de stad gesproken, maar dan vooral over de verkeersdruk die ontlast moet worden met bijvoorbeeld gratis P+R-voorzieningen.” Wel is er veel aandacht voor schonere lucht in de steden, onder andere door elektrisch rijden. “Daarmee zijn we op weg, maar vooral minder auto’s en bestelbusjes dragen echt bij aan een schonere stad.”

Volgens de bank zijn er legio oplossingen te noemen waar de overheid mee zou kunnen helpen. “Het verplicht stellen van bouwhubs bij grote nieuwbouwprojecten in de stad bijvoorbeeld. Ook het stimuleren van initiatieven om bestelbusjes efficiënter in te zetten en minder leeg te laten rijden kan van belang zijn.”  Als laatste noemt de ABN AMRO het elektrisch vervoer voor de last mile van pakketten.

In het rapport spreekt de bank van een ‘zeer interessante tijd van transities’ die eraan zit te komen. “Een periode waarin de zelfrijdende automobilist de weg deelt met  autonoom rijdende trucks. Regelgeving en aanpassingen in de infrastructuur zullen noodzakelijk zijn.”