ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
'Over tien jaar dagelijks honderdduizend pakketten in Amsterdam bezorgd'
12.12.2016 | Branchenieuws

'Over tien jaar dagelijks honderdduizend pakketten in Amsterdam bezorgd'

Over tien jaar worden er alleen al in Amsterdam 100 duizend pakketten per dag bezorgd. Vooral maaltijden en boodschappen gaan we vaker online bestellen. Dat zegt lector city logistics Walther Ploos van Amstel in het Parool.

In onze hoofdstad worden nu dagelijks 40 duizend pakketten afgeleverd. Dat levert vaak problemen op met bestelbusjes die de smalle straten blokkeren en het verkeer ophouden. Volgens Ploos van Amstel kan de stad een verdubbeling van het aantal bestelbusjes niet aan. Ook bezorging met cargobikes, fietskoeriers of in pakketkluisjes is volgens de lector geen blijvende oplossing.   

Het aantal verkeersbewegingen op wijkniveau kan wel worden gereduceerd door pakketten bij buren af te leveren wanneer een bewoner niet thuis is. Er zijn al veel initiatieven op dit gebied. Zo lanceert de Amsterdamse start-up Homerr vandaag een mobiele app waarmee het buren die regelmatig thuis zijn verbindt met buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje. Onderzoeksbureau Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten. Volgens het onderzoek mislukt de eerste afleverpoging wel eens bij meer dan 90 procent van de online consumenten. Door een geplande aflevering bij de buren hoeven bestelbusjes maar één keer in een bepaalde straat te zijn. Ook de start-ups BuurtMus, ViaTim en Confy werken op deze manier. Een andere oplossing is cargo-sharing, waarmee de Utrechtse start-up Trunkrs werkt. Zo kunnen buurtgenoten na het werk langs een distributiepunt rijden om daar de online bestellingen van de buren mee te nemen. De buurtgenoten moeten toch al de wijk in rijden en laten de bestellingen als het ware ‘meeliften’.

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (0)

Reageren