'Over drie jaar is augmented reality gemeengoed in het warehouse'

31.03.2017 | Branchenieuws | 1078 keer bekeken
'Over drie jaar is augmented reality gemeengoed in het warehouse'

Over drie jaar maken de meeste magazijnen gebruik van augmented reality. Dat stelt  Laurens Lapre, Vice President Consulting bij GCI. Volgens Lapre is de huidige technologie al tot heel veel in staat. “Met een augmented reality bril kan je een verdwaald pakketje in een loods weer terugvinden.” 

Lapre doet deze uitspraak op de finaledag van LMhJ, tijdens een debat over technologie in de logistiek. Volgens de Vice President van GCI, specialist in informatietechnologie, is augmented reality geen toekomstmuziek meer. “Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Pokémon Go. Maar ook in de logistiek zijn er al veel mogelijkheden met augmented reality. Het meest logisch is natuurlijk het scannen van pakketten. Onbekender is dat de technologie bijvoorbeeld al in staat is om de afmetingen van een pakketje te meten wanneer je het oppakt."  

Uit een enquête onder de aanwezigen in de zaal blijkt dat de meeste aanwezigen niet verwachten dat orderpickers in Nederland de komende jaren bestellingen klaarmaken met behulp van augmented reality. De technologie lijkt zeker een toekomst in de logistiek te hebben, maar de vraag is of bedrijven het op korte termijn gaan adopteren. Veel aanwezigen geven aan dat hun magazijnen hier helemaal niet op zijn ingericht. “Als je al een groot gedeelte van je operatie geautomatiseerd hebt, is het ook eenvoudiger om dit te implementeren. Heb je dat niet, dan moet je je misschien afvragen of je misschien sneller moet automatiseren”, reageert Lapre.

Verder verwacht een aantal mensen dat niet alle magazijnmedewerkers hier mee om kunnen gaan. In magazijnen is zo’n 20 procent van de mensen bijvoorbeeld laaggeletterd. Wat betekent dit voor hen? Volgens Lapre moet dat geen problemen opleveren. “Het mooie van digitalisering is juist dat je afbeeldingen kan gebruiken. Mensen hoeven met een bril misschien zelfs minder te lezen.”

Wat denkt u? Is augmented reality toekomstmuziek of gaan we hier op korte termijn al meer van zien?

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Ton Bosma
    17.04.2017 - 22:39 uur | Ton Bosma

    Al ruim een jaar volg ik augmented- en virtual reality en heb ik gesproken met deskundigen van innoverende bedrijven die software en hardware ontwikkelen voor deze en aanverwante toepassingen. Er zijn nog wel wat zaken die roet in het eten gooien maar ik denk zeker dat hier toekomst in zit en ik heb ook al vernomen dat verschillende multinationals flinke bedragen investeren om dergelijke zaken te implementeren. Zelf vertegenwoordig ik als agent hooggespecialiseerde en unieke softwareoplossingen welke door Virtual of augmented reality en collaboratie met ander pakketten een bedrijf veel efficiënteren kan laten werken. Ik weet zeker dat er veel geld bespaard kan worden in de (Industry) Internet of Things (iIoT) oftewel industrie 4.0. Het is inderdaad zoals beschreven wordt; de ontgroening, de vergrijzing, de brain drain en de besparing op personeelskosten zorgen ervoor dat steeds minder mensen in een logistieke of productieomgeving de kennis en capaciteiten bezitten die we normaliter verwachten. Een productieteam drijft soms enkel op de kennis en vaardigheden van enkelen daarbij is er soms een lamlendigheidsfenomeen of cultuur welke veroorzaakt wordt door kortdurende contracten en nul perspectief. "Het zijn maar handjes!" hoe vaak hoorde ik dat niet?! Het wijst op moderne slavernij waarin hele volksstammen worden ingezet om het werk zo goedkoop mogelijk uit te voeren. Ik herinner me de Poolse vrachtwagenchauffeur die bij het chemisch bedrijf waar ik ergens midden jaren negentig werkte. Er waren klachten omdat logistiek totaal niet kon communiceren met de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs en de leidinggevenden in de logistiek allen vervangen waren door lager geschoolden. Zelfs in de ondernemingsraad en de diverse VGWM (veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu) commissies en overlegstructuren was dit besproken en steeds werd gewaarschuwd voor een incident. Opeens hadden we steeds slechtere chemische reacties en ze bleven op een bepaalde dag gewoon uit. Troubleshooters, process engineers, laboratoriummedewerkers, diverse deskundigen, ervaren operators en managers zochten naar een verklaring en een mogelijke oorzaak, er werd onderzoek, testen en controles uitgevoerd. Grondstoffen werden verkwist en bergen chemisch afval gemaakt en er gingen oceanen aan niet mee in te halen werkuren door het afvoerputje. Uiteindelijk vond men de oorzaak. Krijt was gelost in de Kalk silo!!! Krijt is een vast materiaal dat voornamelijk uit calciumcarbonaat (CaCO3) bestaat. De " kalk" zoals wij dat noemde was de stof Calciumhydroxide of gebluste kalk, een anorganische verbinding van calcium, met als brutoformule Ca(OH). Stoffen die kwa naam op elkaar lijken en Calcium is toch kalk zou men al snel denken. En inderdaad de voorganger van de begeleider van de vrachtwagenchauffeur was een oud productiemedewerker met chemische kennis die vervangen was geworden door een beduidend lager geschoolde inleenkracht. Het gevolg was dat ca 60 ton goed product verontreinigd was geworden en dus onbruikbaar, de logistiek voorman een uitbrander kreeg maar dat men toch wel geluk had dat er geen calamiteit was gebeurt want er waren ook al eens IBC'S verwisseld. Een ingeleende heftruckchauffeur dacht dat alle IBC dezelfde chemische stof bevatten en zo werd ammonia bij azijnzuur gepompt, een grote klap was het gevolg toen deze stoffen bij elkaar werden gepompt in de 2000 liter voorraadtank binnen. De Ammoniakdamp was zo verstikkend dat niemand meer in het gebouw kon komen en de bedrijfsbrandweer met waterschermen de damp moest neerslaan. Het bleek later dat de operator simpelweg vertrouwde op de ervaren heftruckchauffeurs maar de nieuwe chauffeur dacht dat alle IBC's hetzelfde waren. Het waren sissers zonder gewonden en ernstige milieuschade en zelfs geen reputatieschade maar het had ook kunnen leiden tot een ernstige calamiteit met doden en gewonden enzovoorts. Natuurlijk kan het gebrek aan ervaring en kennis, opleiding, begeleiding, het toezicht en miscommunicatie enzovoorts leidden tot al dan niet ernstige fouten welke de kwaliteit, de efficiency en het milieu schade toebrengen of gevaar opleveren. Zelfs als men zou willen is in de huidige cultuur en als gevolg van de diverse maatschappelijke ontwikkelingen deze situatie nauwelijks te verbeteren tenzij men de arbeidsprocessen intelligent en "foolproof" maakt. Poka-Yoke en Canban (lean manufacturing) voorkomen bijvoorbeeld fouten. Maar niet alles is te voorkomen. Ooit lang geleden heb ik eens aangetoond dat men een bepaald veel gebruikt type explosievrij uitgevoerde werkschakelaar in de petrochemie kon voorzien van een slot maar toch door onjuiste plaatsing van het slot de werkschakelaar niet vergrendeld in de "uit" stand stond maar gewoon vergrendeld "aan" stond. Elke functionaris ging akkoord en tekende voor "uitgeschakeld en vergrendeld door productie en als het een multilock betrof voor voor technische dienst en productie enz. Echter men kon gewoon inschakelen. Bij evaluatie stond iedereen te kijken in pakweg 30 jaar had niemand verwacht dat dit kon en ernstige ongelukken het gevolg konden zijn. Waar ik naar toe wil is denk ik duidelijk. Alles moet zo veel mogelijk foolproof gemaakt worden maar omdat de bottleneck in de weer trekkende economie vooral onervarenheid, gebrek aan kennis en ervaring en daarbovenop er niet voldoende tijd wordt gereserveerd maar iemad geacht wordt zsm productief te zijn is er een toenemende behoefte aan virtual en augmented reality. Immers dergelijke systemen kunnen informatie verschaffen en het bedrijf behoeden dat er fouten gemaakt worden of zelfs calamiteiten gebeuren. Deskundigen kunnen om hulp gevraagd worden! Een specialist kan bijvoorbeeld vanuit het kantoor in een ander land meekijken wat er aan de hand is en helpen oplossingen te bedenken. Er kan een waarschuwing gegeven worden als een handeling of waarde afwijkt of onjuist is. Online beschikbare informatie kan ter plekke opgevraagd worden (denk aan procedures, resultaten, instructies, beschrijvingen rapporten en nog veel meer. Ik denk dat dit inderdaad de manier wordt hoe gewerkt gaat worden in de toekomst en zie dan ook de voordelen van collaboratie met de software die wij voeren. Je kunt alles koppelen en linken en als je dat goed implementeert en doorvoert in een organisatie kan dat enorme besparingen opleveren. Ik sta dan ook open voor bedrijven die hierover willen brainstormen want we willen deze trein niet missen en hij gaat nu vertrekken!