Opleiden in de logistiek: ‘Het heeft weinig zin om mensen in een lokaal te zetten’

Logistiekprofs op 27 oktober 2017 | 3 minuten leestijd

Logistiek managers die hun personeel willen trainen, zijn vaak geneigd om dat in een lokaaltje te doen met een PowerPoint presentatie. Grote kans dat medewerkers de opgedane kennis al vergeten zijn wanneer ze het lokaal uitlopen. Dat kan anders, stelt Marjolein Berends van evofenedex. Berends vertelt tijdens vakbeurs Logistica hoe managers hun personeel ‘high impact’ kunnen opleiden.

Weinig tijd voor scholing

De vraag naar opleidingen in de sector neemt toe; vooral op het gebied van veiligheid willen logistiek managers hun personeel graag scholen, zo constateert Berends. In de logistiek, waar efficiëntie en kostenbeheersing doorgaans de dienst uitmaken, is er echter weinig tijd om mensen op te leiden. Sommige bedrijven zetten tijdens piekmomenten honderden flexwerkers in, die in een mum van tijd moeten worden ingewerkt. “In deze sector staan medewerkers en teamleiders staan onder ontzettende druk. Hele lange sessies waar ze niets aan hebben kan je dus het beste achterwege laten. In de weinige tijd die je hebt moet je zo effectief mogelijk opleiden. Dat doe je niet door je personeel bij een docent te droppen.”

Hoe school je je medewerkers dan wel effectief? Volgens Berends, van huis uit onderwijskundige, doen managers er goed aan om de medewerker actief mee te laten denken. “Het is allereerst belangrijk dat mensen zelf wat gaan doen. Laat ze maar kijken wat er in het bedrijf beter kan.” evofenedex voert veel incompany projecten uit, waarbij het medewerkers altijd vraagt om verbetervoorstellen voor het bedrijf te doen. “Daarbij komen hele goede ideeën naar voren, die vaak ook beter beklijven omdat ze van medewerkers zelf komen.”

Opleiden zonder theorieles

Berends stelt verder voor om medewerkers of cursisten direct in de praktijk te laten leren. “We hebben een succesvol experiment gedaan met een heftruckopleiding zonder aparte theorieles. Cursisten pikten de theorie op aan de hand van de stappen die ze doen op een werkdag. Voordat ze op de heftruck stappen moeten ze bijvoorbeeld een dagelijkse controle uitvoeren. Dat leer je ze beter naast een heftruck dan in een klaslokaal.”

Shockeffect

Een andere tool om high impact op te leiden is het shockeffect. Als voorbeeld noemt Berends wederom de heftruckopleiding: “De docent heeft er een handje van om gewoon achter de heftruck te gaan staan als een cursist niet vaak genoeg achteruit kijkt. Je moet mensen shockeren en laten zien dat ze er meteen wat met de kennis kunnen in hun werk.”

Berends geeft op vakbeurs Logistica de workshop ‘High impact opleiden’, onder meer voor logistiek managers die langdurig effect willen halen uit opleidingen. Hoe creëer jij het shockeffect? In deze workshop kom je letterlijk en figuurlijk in beweging op het gebied van leren, kennis en gedragsverandering. Inschrijven voor de workshop kan via deze link