Ook Thuiswinkel.org wil meer pakketpunten

Logistiekprofs op 3 juni 2020 | 2 minuten leestijd

Thuiswinkel.org schaart zich achter het standpunt van de ACM dat Nederland meer servicepunten en pakketkluizen nodig heeft. De branchevereniging noemt wel een aantal randvoorwaarden die nodig zijn om de bezorgpunten tot een succes te maken. 

Vorige week becijferde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt (servicepunt of pakketkluis) op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van de vervoerder. De marktwaakhond vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk. Thuiswinkel.org is het in grote lijnen eens met die opvatting, maar stelt wel een aantal kanttekeningen en randvoorwaarden. 

“Allereerst is het goed om te weten dat de last mile in Nederland al heel efficiënt wordt verzorgd”, vertelt Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org. “Het beeld bestaat dat er de e-commercebranche dagelijkse met vele busjes pakketten aflevert in de binnensteden, maar onderzoek laat zien dat slechts 3 tot 5 procent van deze busjes daadwerkelijk online bestellingen aflevert.”

Locatie is key

De branchevereniging erkent dat servicepunten de bezorging van pakketten duurzamer en efficiënter maken. “Wat echter het allerbelangrijkste is op het gebied van servicepunten, is dat deze op goede locaties worden geplaatst waar consumenten toch al zijn, bijvoorbeeld in de buurt van hun woning of werk”, stelt Pape. “Zo niet, dan pakken ze alsnog vaak de auto om hun pakketje op te halen en dan ben je je duurzaamheidsvoordeel eigenlijk alweer kwijt.” 

Niet blindstaren op uitstoot bestelbusjes

Eind juni publiceren Thuiswinkel.org, Connekt, TNO en HvA een onderzoek naar de CO2-impact van servicepunten ten opzichte van andere bezorgmethoden, zoals thuisbezorging, en hoe deze zo laag mogelijk gehouden kan worden. “In dit onderzoek is het gedrag van consumenten ook meegenomen, omdat we zien dat zij momenteel nog steeds regelmatig de auto gebruiken bij het ophalen van bestellingen”, aldus de programmamanager. “Om de extra servicepunten een succes te laten zijn voor zowel het milieu als de consument, moet er niet alleen naar de teruggebrachte CO2-uitstoot van bestelbusjes, maar ook naar hoe gemakkelijk het voor consumenten is om hun bestelling te voet of met de fiets op te halen. Duurzaamheid en gemak zijn hierbij dus de essentiële termen, die niet los van elkaar gezien kunnen worden.”

Gerelateerde artikelen