Ook in Nederland mogelijk minimumloon voor chauffeurs

Logistiekprofs op 12 maart 2015 | 2 minuten leestijd

In navolging van Duitsland en Frankrijk gaat nu ook Nederland mogelijk een verplicht minimumloon invoeren voor internationale vrachtwagenchauffeurs.

Minister Asscher heeft in een debat over arbeidsmigratie een toezegging gedaan voor het onderzoeken van een verplicht minimumloon voor alle chauffeurs die door Nederland rijden. Het minimumloon moet uitbuiting van buitenlandse chauffeurs en concurrentie voor Nederlandse chauffeurs voorkomen.

Wildgroei nationale regelingen

Door de invoering moet er sprake zijn van gelijke arbeidsvoorwaarden en een gelijk speelveld. Toch worden er vanuit Brussel vraagtekens gesteld over deze nieuwe regelgeving. Zo zou het in strijd zijn met het vrij verkeer van personen en goederen. Bovendien ontstaat er mogelijk een wildgroei aan nationale regelingen, waardoor transportbedrijven omkomen in de administratie. Eén Europese regeling zou mogelijk een dergelijke lappendeken kunnen voorkomen.

Duitsland

Duitsland was de eerste in rij die het minimumloon voor chauffeurs invoerde. De transportsector in het land ging geboekt onder de concurrentie van goedekope chauffeurs uit nabijgelegen landen in Oost-Europa. Het minimumloon gold er eerst ook voor vrachtwagens op doorreis, die niet in Duitsland werden geladen of gelost, maar die regeling is nu opgeschort.

Redactie LogistiekProfs