Onverminderde opmars man-to-goods op Logimat

Logistiekprofs op 25 februari 2019 | 10 minuten leestijd

Zonder de nieuwste hypermoderne heftrucks en andere logistieke spitsvondigheden te kort te willen doen, was de hoofdrol op Logimat 2019 weggelegd voor geautomatiseerde magazijnoplossingen. Het gebrek aan arbeidskrachten in de sector speelt deze ontwikkeling danig in de kaart. Een rondje door de hallen in Stuttgart levert bijgaande impressie op.

Logimat 2019 brak alle records met een standhoudersaantal van 1624 en een bezoekersaantal van bijna 62.000. En zij werden niet teleurgesteld.

Wereldpremière Black Line

Zo was bij AutoStore de wereldpremière van Black Line te zien. De opvolger van de rode R5 robot die in 2005 werd geïnstalleerd en die wereldwijd in zo’n 300 opslagsystemen te bewonderen zijn, zorgt voor een fors hogere pick- en opslagcapaciteit van het bekroonde systeem. Daarin is de hoofdrol weggelegd voor een nieuwe robot, de B1. Deze is zwart in tegenstelling tot zijn voorganger en wijkt op een aantal belangrijke punten af. Zo is het zelfrijdende karretje uitgerust met een afneembare lithium-ion batterij. Als deze een restcapaciteit heeft van 80 procent, rijdt de robot over het grid automatisch naar het laadstation waar de batterij wordt gewisseld. Met een nieuwe, volledig opgeladen batterij kan de Black Liner zijn weg weer vervolgen. Dit is mogelijk door een gepatenteerde BattPack technologie waarbij de robot een volledig opgeladen batterij zelf oppakt wanneer dat nodig is. In tegenstelling tot de originele rode AutoStore robot die een geïntegreerde loodzuurbatterij heeft en daardoor zelf naar de kant moet om bij te laden. In dat proces gaat de robot met een restcapaciteit van 40 procent na acht uur naar de kant, waarna de robot 20 minuten moet bijladen. De nieuwe Black Liner gaat na twee uur naar de kant met een restcapaciteit van 80 procent, waarna hij met een nieuwe li-ion batterij zijn weg vervolgt. Deze nieuwe robot is daarmee 24/7 in proces met een beoogde levensduur van zes jaar.

De B1 neemt de bakken niet met grijparmen naast zich op, zoals de R5 Robot, maar vanaf de onderkant in zijn eigen ‘body’. Door zijn grotere hoogte, kan hij bovendien hogere bakken dragen, plaatsen en ophalen. In plaats van maximaal 330 mm, is de nieuwe bak 425 mm hoog.

De lichtere, nieuwe Robot B1 rijdt niet alleen sneller, hij bereikt deze snelheid ook eerder dan voorheen dankzij een nieuwe, directe aandrijving. Zo zegt de fabrikant. Door deze techniek ligt de acceleratiesnelheid volgens AutoStore 75 procent hoger dan die van de R5 en dat levert een gemiddelde capaciteitswinst op van 20 procent ten opzichte van de R5. Dat maakt ook een sneller werkstation nodig waarin AutoStore ook heeft voorzien. Dit modulaire werkstation bestaat uit een pickingmodule en buffermodules. Elk werkstation kan drie tot zes buffermodules hebben en tot 650 bakken per uur verwerken.

Lowpad small

Eurotec uit Bleskensgraaf lanceerde in september van het afgelopen jaar de Lowpad in de logistieke sector. Deze ultralage AGV was aanvankelijk ontwikkeld voor de tuinbouwsector omdat het daarvoor perfect onder de karren past, maar de fabrikant uit Bleskensgraaf zag ook mogelijkheden voor de logistieke sector. E-fulfilment bedrijf Montapacking met tien vestigingen en hoofdzetel in Gorinchem was het eerste bedrijf dat er afgelopen najaar enkele honderden van bestelde die het tot eind 2020 gefaseerd in gebruik neemt.

Eurotec besloot te elfder ure haar succes ook internationaal verder uit te venten en was daarom op de recente Logimat te vinden. Vanwege het late boeken niet op een reguliere stand maar in de hal van de beurs, met als voordeel dat iedereen daar ook langs ‘moest’. En Eurotec had ook een aantal nieuwtjes. Drie om precies te zijn. Naast de bekende Lowpad van 12,5 centimeter hoog met afmetingen van 800 x 675 mm, de Lowpad Medium, lanceerde het op Logimat de Lowpad Small. Sjoerd Visser, internationaal sales engineer, vertelt dat deze vooral bedoeld is voor de retail- en de postmarkt. Het liftgedeelte van deze Lowpad is namelijk zo smal dat zij makkelijk onder postkarren en de smalste rolcontainers kan. Omdat dit gedeelte zo smal is, moest er wel een oplossing gevonden worden voor alle besturingscomponenten. Deze zijn in de Lowpad Medium volledig in het laadplatform geïntegreerd. Het betreft de software die de Lowpad geschikt maakt voor slimme orderverwerking. Visser: “Orders komen via het WMS of ERP-systeem van de klant binnen en de software vertaalt deze naar efficiënte opdrachten voor de Lowpad.”

Daarom heeft de Lowpad Small een andere bouwwijze in de vorm van een front en een liftgedeelte, waarmee zij veel lijkt op een pallettruck. Zij het dat het liftgedeelte uit één lepel in plaats van twee bestaat. In dat front is de complete besturing opgenomen. De complete Lowpad Small heeft een hoogte van 650 mm en is verder 1150 lang en 600 mm breed. De afmetingen van het liftgedeelte zijn 800 x 240 x 105 mm, waarbij het liftgedeelte dus nog weer 2 centimeter lager is dan die van de Lowpad medium. De lifting table kan een gewicht van maximaal 450 kg 200 mm hoog optillen.

Naast de Lowpad Small komen er binnenkort nog twee varianten op de markt met de Lowpad Large en de Lowpad Fork. De Lowpad Large, die ongeveer vanaf medio maart commercieel beschikbaar zal zijn, is een vergrote versie van de als eerste geïntroduceerde Lowpad Medium, maar is met een afmeting van 800 x 1075 mm iets groter. Hij kan met 650 kg ook meer heffen dan de 450 kg van zijn kleinere broer.

De Lowpad Fork, waarvan de marktintroductie voor dit najaar is voorzien, is een variant op de Lowpad Small maar heeft twee vorken in plaats van één. Deze is dan ook speciaal bedoeld voor pallets en kan 1000 kg heffen in plaats van de 450 kg van de Lowpad Small. Deze lowpad heeft in zijn geheel een afmeting van 1600 x 600 mm bij een hoogte van 650 mm. De tilvork heeft een afmeting van 1300 x 570 x 85 mm.

Lowpadd Small

Prijswinnende 3D robot

Het Skypod-systeem van het Franse Exotec Solutions won de prijs voor ‘het beste product van Logimat’ in de categorie orderpick-, transport-, hef- en opslagtechniek. Het Skypod systeem is een zelfstandige goods-to-man oplossing waarbij een mobiele 3D robot bakken tot tien meter hoog uit en in de schappen haalt en zet. De robot komt als zelfsturende unit aan bij het opslagsysteem en koppelt zichzelf daarbij met een aantal uitsteekbare grijpers aan het rek. De robots kunnen vervolgens door middel van kunstmatige intelligentie zowel horizontaal als verticaal bewegen, om producten tot 30 kg uit de schappen te halen en naar de orderpicktafels te transporteren.

Exotec Solutions is pas in 2015 op de markt verschenen. Inmiddels mag het diverse grote e-e-commerce fulfilmentbedrijven tot haar klanten rekenen. Bij C-Discount, volgens de standbemanning in Frankrijk groter dan Amazon, heeft het een opslagsysteem met 50.000 bakken en 40 robots als referentie. Bij moderetailer Showroomprice draait als pilot een systeem met 20.000 bakken en 50 robots. Als die pilot bij deze e-tailer naar tevredenheid loopt, wordt het systeem uitgebreid naar 300.000 bakken. Bij een grote Franse retailer, waarvan Exotec de naam niet bekend mag maken, draait op dit moment een systeem met 200 robots. Exotec verkoopt zowel de robots als de stellingen en de bakken.

Geautomatiseerde pocketsorter

TGW liet met Omnipick de nieuwe pocketsorter zien met automatische in- en uitvoer. TGW mikt met de Omnipick op zowel fashion retailers als e-fulfilment en omni-channel fulfilmentbedrijven. Het systeem transporteert, buffert, slaat op, sorteert en distribueert kleding, schoenen, elektronische artikelen, speelgoed en cosmetica in zakken. Via een matrix sorter worden de pockets in de juiste volgorde richting uitvoer gearrangeerd, zodat ze op de juiste volgorde aan het verkooppunt worden geleverd. Indien nodig kunnen kledingstukken op hangers tussen de zakken worden getransporteerd. Andere producten viduele producten worden met een pick-and-place robot uit de via een conveyor aangevoerde kratten in de pockets geplaatst. Aan het eind van de rit worden de pockets met een kiepstation geleegd.

Managing director Benelux Hans de Sutter wees verder nog op de hanging garment zoals die in het nieuwe dc van Zara in Lelystad te vinden zal zijn. Deze is gebaseerd op de Stingray shuttle en vanwege het vereiste hangende transport van kleding speciaal voor Zara ontworpen.

Het Oostenrijkse TGW Logistics opende medio 2016 een Benelux-kantoor vanwege twee grote projecten die het met Bol.com in Waalwijk en TVH had binnengehaald. Directeur De Sutter vertelt dat de groei er bij TGW Benelux goed in zit. Voor het komende boekjaar dat in juli begint, is een verdubbeling van het personeelsbestand voorzien van 50 naar iets meer dan 100.

Lokalisatie zonder infrastructuur

Het Duitse wetenschappelijk instituut Fraunhofer IML had een noviteit met een intelligent indoor lokalisatiesysteem voor magazijntrucks, zonder dat daarvoor een infrastructuur hoeft te worden aangelegd. De lokalisering van heftrucks gebeurt op basis van kunstmatige intelligentie. Een zelflerend camera visionsysteem met deeplearning lokaliseert heftrucks met behulp van opgenomen beelden van het plafond van het warehouse en de karakteristieke kenmerken van ieder stuk plafond. Daarvoor is iedere truck met een camera uitgerust die voortdurend het plafond filmt en beelden vergelijkt met beelden die al in het systeem zijn opgeslagen.

Daardoor is het mogelijk om de lay-out van een warehouse te veranderen zonder dat daarvoor het systeem hoeft te worden aangepast. Er hoeft namelijk niets opnieuw in het systeem te worden ingeregeld om de zichtbaarheid van de trucks te garanderen als stellingen van plaats veranderen. Daarnaast is het systeem eenvoudig schaalbaar voor elk willekeurig haloppervlak.

De standbemanning vertelt dat Fraunhofer dit systeem speciaal op maat heeft ontwikkeld voor een nieuw te bouwen warehouse van 30.000 vierkante meter. Volgens Fraunhofer is het systeem aanmerkelijk goedkoper dan bestaande alternatieven met bijvoorbeeld wifi-hotspots of RFID waarbij de kosten wel tot 2 of tenminste 1 miljoen euro kunnen oplopen. Maar in ieder geval veel duurder dan het nieuwe systeem zonder infrastructuur waarbij de kosten zich beperken tot 10.000 á 15.000 euro per camera per heftruck. De precieze kosten hangen in dat geval af van de functionaliteiten die de camera heeft.

Lifter met sprinkhaanbenen

Fraunhofer liet met de Flexibele Lifter voor Intralogistiek en Productie (de FLIP) ook een nieuw onbemand transportsysteem zien voor dozen en kratjes. Deze omvat het met een soort sprinkhaan-achtige grijparmen en trekt deze naar zich toe om te transporteren. Het transportsysteem voor dozen en kratten is met 560 millimeter slechts weinig groter dan het kratje zelf. Het voordeel daarvan is dat het kratjes kan oppakken die heel erg dicht naast elkaar staan. De standbemanning vertelt dat de oplossing vooral bedoeld is voor bedrijven waar producten van heel veel lijnen komen die met de rijdende robot kunnen worden opgepikt.

Hoge snelheids UHF RFID-scanner

Denso, onderdeel van de Toyota Group, liet op Logimat met de SP1 een UHF RFID-scanner zien waarmee 700 tags per seconde tot maximaal acht meter afstand gescand kunnen worden. De scanner kan door middel van bluetooth via een smartphone met het bedrijfssysteem gekoppeld worden. Daarvoor wordt de QR Code op de SP1 met een smartphone gelezen. Ook zijn de nieuwe handhelds BHT-1700 en BHT-1800 op die manier met de SP1 te koppelen.

Lees ook: Logimat: WMS kan nog slimmer

Gerelateerde artikelen