Online inhaalslag voor Ikea

Logistiekprofs op 13 september 2016 | 2 minuten leestijd

Ikea maakt een inhaalslag op het gebied van e-commerce. De woongigant heeft vorig jaar een online omzetstijging van 28 procent geboekt. De online opbrengst bedraagt nu 4 procent van de totale omzet, welke met ‘slechts’ 7 procent steeg.

Eerder dit jaar lanceerde de woongigant de mogelijkheid tot Click & Collect. Met de service ‘Bestellen en ophalen’ kunnen consumenten hun bestelling online plaatsen en vaak op dezelfde dag bij een vestiging naar keuze ophalen.

De boot gemist
Ikea is pas sinds 2013 bezig met e-commerce. Klanten kwamen nog altijd trouw naar de winkel toe, waardoor de retailer de noodzaak van een webwinkel niet zag. Begin 2015 gaf topman Peter Agnjefall toe dat Ikea de boot had gemist op het gebied van e-commerce. “We zijn zeker niet de eerste geweest die zich hebben aangepast op de verschuiving van de markt”, aldus Agnjefall in de New York Times. “Maar ons denken is hier inmiddels over veranderd.” Ikea heeft nu in 14 van de 28 landen een webwinkel. De retailer heeft het geluk dat het in Europa weinig internationale online concurrentie geniet.

Redactie LogistiekProfs

Afbeelding: FotograFFF / Shutterstock.com