‘Online consument stelt steeds hogere eisen aan bezorging’

Logistiekprofs op 14 juni 2016 | 2 minuten leestijd

Consumenten willen steeds beter worden geïnformeerd over de bezorging van een pakket. Het aantal online bestelde pakketten is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid en daarmee zijn ook de eisen van de consument hoger geworden. Zo blijkt uit het onderzoek The Pulse of The Online Shopper van UPS onder ruim 5000 Amerikaanse consumenten.

Het onderzoek laat zien dat vooral de afspraken over de bezorging zwaar wegen. Steeds meer webshops geven de mogelijkheid zelf je bezorgdatum te kiezen en 72 procent van de respondenten geven aan erg blij te zijn met deze optie. Een pakket hoeft dus niet zo snel mogelijk binnen te zijn. Als de bezorging beter uit komt op een ander tijdstip wordt daar de voorkeur aan gegeven. 46 procent geeft aan dat ze wel eens hebben besloten om een pakket toch niet te bestellen omdat de bestelling te lang duurt. Consumenten verwachten vaker dat de bestelling een dag na aankoop wordt bezorgd. 

Nood breekt wet
Als er echt nood aan de man is, vindt de Amerikaanse consument het zelfs niet erg om te betalen voor een snelle bezorging. Het gaat daarbij voornamelijk om specifieke omstandigheden zoals: feestdagen of verjaardagen.  Ook van de mogelijkheid om de bezorgdag aan te passen, wordt steeds meer gebruik gemaakt. Meer dan de helft maakt wel eens gebruik van de mogelijkheid om bij te sturen. De consument heeft graag de touwtjes in handen en hecht veel waarde aan de optie Track & Trace. E-mail is daarbij volgens het onderzoek nog steeds het meest populair, maar informatie via sms wint steeds meer terrein. Vooral bij de jongere generatie.

Locatie
Het gemak van het laten bezorgen op je thuisadres blijft onveranderd populair, vooral bij de Europese klanten. De Amerikaanse consumenten laten hun pakketten steeds vaker bezorgen bij een filiaal van de retailer, centraal afhaalpunt of bij vrienden en familie.

Redactie LogistiekProfs