Onderzoek: online winkelen creëert meer banen

Logistiekprofs op 19 september 2017 | 2 minuten leestijd

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar nieuw onderzoek wijst uit dat online winkelen juist voor extra banen zorgt in de retailsector. Bovendien verdienen die banen vaak nog goed ook.

In totaal ontstonden er in de VS tussen 2007 en 2017 400.000 nieuwe banen als gevolg van online winkelen, ontdekten onderzoekers van Progressive Policy Institute. Het aantal banen dat verdween was ‘slechts’ 140.000.

Dat heeft vooral voordelen, zo stellen de onderzoekers. De tijd die we normaliter in een winkel kwijt waren, krimpt aanzienlijk doordat alles binnen een paar klikken bereikbaar is. Die tijd wordt veelal gestoken in werk, dat vooral gecreëerd wordt in de logistiek en bezorging. Een bijkomend voordeel: die banen betalen gemiddeld zo’n 31 procent beter dan een baan in een stenen winkel.

Amazon
Een van de bedrijven die een grote bijdrage heeft geleverd aan de toename van het aantal banen is Amazon. In 2005 beloofde de winkel bezorging binnen 2 dagen, wat enkel mogelijk bleek met 100 distributiecentra die elk goed zijn voor zo’n 2000 tot 3000 medewerkers. Ook supermarkt Walmart doet een flinke duit in het zakje: om de online wedloop bij te blijven opende de supermarkt onlangs een webwinkel-centrum in Florida waar 1500 nieuwe medewerkers voor aangenomen werden.

De onderzoekers verwachten dat deze trend doorzet en het aantal online banen toe zal nemen. Of de groei van banen in distributiecentra af zal nemen door de komst van robots kunnen de onderzoekers niet voorspellen.

In Nederland lijkt het de komende jaren in ieder geval alleen nog maar toe te nemen. Bol.com opende dit jaar een nieuw distributiecentrum waar 2000 mensen kunnen werken, online supermarkt Picnic kondigde begin dit jaar aan op lange termijn zo’n 10.000 nieuwe banen te realiseren.