Onderzoek: langere vrachtauto’s zijn veilig

Logistiekprofs op 5 maart 2015 | 1 minuut leestijd

De verkeersveiligheid komt niet in het geding door langere vrachtauto’s. Onderzoek naar langere en zwaardere vrachtautocombinaties laat zien dat deze voertuigen goed zijn voor de doorstroming en veilig aan het verkeer deelnemen.

Tien ongevallen
Arcadis nam voor het onderzoeksrapport lzv’s en ecocombi’s onder de loep. Uit het onderzoek blijkt dat er over de periode 2011-2013 in totaal 10 ongevallen zijn geweest waarbij een lzv is betrokken. Bij zeven ongevallen was er alleen materiële schade en bij drie van die ongevallen raakte een persoon lichtgewond. De meeste ongevallen gebeurden op de autowegen. Er was vaak ook geen direct verband tussen de specifieke lzv-kenmerken (langer of zwaarder) en het ongeval.

Grensoverschrijdend verkeer
Het aantal langere en zwaardere vrachtautocombinaties in Nederland ligt inmiddels rond de 1100. Lzv’s zijn nu nog niet toegestaan in het grensoverschrijdend verkeer. Verladers organisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemen dit de belangrijke volgende stap. Er wordt daarom hard gewerkt aan een Benelux-proef die lzv-verkeer tussen België en Nederland mogelijk moet maken.

Redactie LogistiekProfs