Onderzoek: helft Nederlanders wil pakketbezorging buiten spitstijd

Logistiekprofs op 8 maart 2017 | 2 minuten leestijd

Pakketbezorging buiten de spitstijden? De helft van de Nederlandse consumenten vindt het een goed idee, zo blijkt uit onderzoek naar de mening over nationale mobiliteit van onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

De toename van busjes die pakketten bezorgen kan bijna niemand ontgaan zijn. De sterke groei van e-commerce wordt gezien als één van de redenen voor de toenemende fileproblematiek. Van de 1551 ondervraagden geeft een nipte meerderheid (51 procent) aan dat pakketten beter buiten de spitstijden bezorgd kunnen worden. Van half 7 ‘s ochtends tot half 10 en van half 4 ‘s middags tot 7 uur ‘s avonds worden hierbij aangehouden als spitsuren.

Thuisbezorging
Het vrachtverkeer terugdringen op wegen en in woonwijken is voor veel Nederlanders belangrijk, zo blijkt uit het onderzoek. 47 procent van de ondervraagden geeft aan dat dit belangrijker is dan een pakket zo snel mogelijk thuisbezorgd krijgen. Opvallend is dat de stelling door meer hoogopgeleiden (53 procent) onderschreven wordt dan door laagopgeleiden (38 procent).

Ondanks de vele initiatieven om pakketjes buiten de deur, bij de buren of in supermarkten op te halen, geven de ondervraagde Nederlanders nog steeds de voorkeur aan het thuis laten bezorgen van pakketten. Een kwart van de respondenten geeft de voorkeur aan een centraal ophaalpunt. Onderzoek van Abn Amro liet recentelijk een soortgelijke sterke voorkeur zien voor thuisbezorging.