Onbemande voertuigen gaan straatbeeld bepalen

Logistiekprofs op 22 September 2016

Als we
onderzoek van McKinsey mogen geloven, ontkomen we spoedig niet meer aan de
onbemande voertuigen die pakketten bezorgen. Het adviesbureau verwacht dat
binnen tien jaar, in het jaar 2025, tachtig procent van alle pakketten wordt
bezorgd door onbemande voertuigen.

De last mile is voor veel logistieke bedrijven een heikel punt
vanwege kosten en drukte in de steden. Onbemande voertuigen kunnen dit probleem
gaan oplossen. Adviesbureau McKinsey deed onderzoek onder 4.700 consumenten uit China, Duitsland en de Verenigde Staten. Daaruit blijkt
onder meer dat zeventig procent van alle consumenten altijd zal kiezen voor
de goedkoopste oplossing. Een kwart kiest liever voor betere of
snellere levering. Jongeren zullen veelal kiezen voor same day bezorging of
zelfs levering binnen het uur. Daarbij is er wel verschil in het soort
product. Zo moeten boodschappen en medicijnen veelal snel in huis zijn, het
liefst dezelfde dag.

Snelle
levering in trek
McKinsey verwacht dat deze consumentenvoorkeuren er voor zullen zorgen dat autonoom rijdende voertuigen het straatbeeld gaan bepalen. Deze kunnen namelijk snel leveren en zijn kostenefficiënt. In drukke gebieden en bij een korte levering, blijft de mens
noodzakelijk. Hierbij is de fiets van grote waarde. Voor afgelegen gebieden
zullen drones worden ingezet. Als de resultaten van McKinsey kloppen, zullen er
250.000 rondvliegen in 2025. Ook onbemande vrachtwagens worden uitvoerig getest
en zullen het straatbeeld steeds meer gaan bepalen.   

Wetswijziging
noodzakelijk
Voordat het zover is, zijn er nog vele testen noodzakelijk en
moet ook de wet worden aangepast. Zelfrijdende voertuigen en drones zijn nu nog
niet overal toegestaan.

Het goede nieuws voor de logistieke bedrijven is dat hun
operationele kosten door de zelfrijdende en onbemande voertuigen flink zullen
dalen. Naar verwachting met 35 tot 50 procent.

Redactie LogistiekProfs