Omoda neemt inpakmachine in gebruik

Logistiekprofs op 4 juli 2019 | 2 minuten leestijd

Schoenenketen Omoda verpakt online bestellingen voortaan op maat. Dankzij een inpakmachine vermindert de retailer de lucht in pakketten met 46 procent.

Sinds eind mei staan er twee inpakmachines in het distributiecentrum van Omoda in Zierikzee. Eén machine zet de verzenddozen in elkaar. De andere machine lijmt de deksel op de gevulde verzenddoos, op dezelfde hoogte als de schoenendoos die erin zit.


Minder lucht, minder uitstoot

Met een verpakkingsproces op maat reduceert Omoda de lucht in pakketten met 46 procent. Een kleiner pakket betekent meer plek in vrachtwagens; volgens de retailer is het laadvolume met 25 procent toegenomen.  “Waar we voorheen dus vier vrachtwagens nodig hadden, zijn dat er nu nog maar drie.” Dat zorgt voor een besparing van130,6 ton CO2-uitstoot op jaarbasis, goed voor 871 vliegtuigretourtjes van Amsterdam naar Parijs.

Piekmomenten

Volgens Omoda vervangt de inpakmachine geen personeel. Alle bestellingen worden nog steeds handmatig gepickt en in de verzenddozen gedaan. De grootste impact die de inpakmachine heeft is het verlagen van de werkdruk. “Piekmomenten kunnen we fluitend aan, waarbij onze distributiemedewerkers extra tijd hebben om zich te focussen op het leveren van kwaliteit”, aldus de retailer, die onlangs werd genomineerd voor de titel Logistieke Webshop van het Jaar. Daar ging cadeaushop Greetz er uiteindelijk met de winst vandoor.



Gerelateerde artikelen