Nu is het verpakkingsproces aan de beurt

Marcel te lindert op 15 september 2015 | 4 minuten leestijd

Twee van de drie nominaties voor de Logistica Award bestaan uit ingenieuze oplossingen voor het tijdrovende, arbeidsintensieve verpakkingsproces in magazijnen. Deze innovaties markeren een nieuwe fase in magazijninrichting. Nadat de focus in e-commercemagazijnen jarenlang hoofdzakelijk op het orderpickproces was gericht, wordt het nu hoog tijd om het verpakkingsproces onder handen te nemen.

Dat alle aandacht uitgaat naar het orderpickproces, is begrijpelijk. E-commerce leidt tot een verveelvoudiging van het aantal handelingen in magazijnen. Producten die vroeger per pallet of doos naar de winkel gingen, worden nu per één of twee stuks uitgeleverd. Wie daarvoor geen aangepast orderpickproces implementeert, krijgt al snel te maken met een lagere productiviteit, stijgende arbeidskosten en uiteindelijk de onmogelijke opgave om alle orders op tijd te verzenden. De afgelopen jaren zijn daarom veel slimme orderpickconcepten bedacht, denk aan batchpicking met behulp van intelligente orderpickkarren of geautomatiseerde orderpicksystemen op basis van shuttles of robots. 

Lees ook: Genomineerden Logistica Award bekend

Als de producten na het orderpickproces op de inpaktafel belanden, is het echter nog behelpen. De producten komen vaak terecht in een veel te grote verzenddoos, die daarom handmatig moet worden opgevuld met luchtzakjes of verfrommeld papier. De inpakmedewerkers moeten de pakbon en andere vrachtdocumenten zelf van de printer pakken en in de doos stoppen en vervolgens ook nog het verzendlabel plakken. Het sluiten van de doos gebeurt eveneens nog veel te vaak handmatig. Ik was een paar maanden geleden bijvoorbeeld in een magazijn dat had geïnvesteerd in een automatische dozensluitmachine, maar waar de medewerkers toch maar weer uit voorzorg hun eigen tapedispensers gebruikten omdat ze geen zin hadden om telkens weer naar die haperende machine te lopen. De knulligheid ten top.

De jury van de Logistica Award heeft twee bedrijven genomineerd die ingenieuze oplossingen voor delen van het verpakkingsproces hebben ontwikkeld. De eerste is Inther met de Automated Document Applicator (ADA), een apparaat dat geheel automatisch tot vier uitgeprinte vervoersdocumenten verzameld, vouwt, in een seal stopt en met een robotarm op elk gewenste plek op de verzenddoos plakt. Tot nu toe was dat een handmatige, veelal verplichte handeling omdat de vervoersdocumenten bij internationale zendingen zich aan de buitenkant van de doos moeten bevinden. Een apparaat zoals ADA schijnt nog niet te bestaan; er schijnt weliswaar ergens een machine te zijn dat ook vervoersdocumenten op dozen bevestigt, maar die kan per doos niet meer dan één velletje in A5-formaat verwerken.

De tweede innovatie is de CVP-500 volautomatische verpakkingsmachine van Neopost. Deze machine scant de contouren van de producten die moeten worden verpakt en stanst, vouwt en sluit vervolgens zonder menselijke tussenkomst een perfect passende doos. Deze machine bespaart niet alleen karton en opvulmateriaal, maar reduceert ook het volume van de doos met lagere verzendkosten als resultaat. Er bestaan andere machines die dozen op maat maken, maar vaak blijft dat beperkt tot afsnijden van de zijkanten zodat de doos minder hoog wordt. De basis van de doos verandert niet, zoals wel het geval is bij de CVP-500. Deze machine van Neopost is ontwikkeld in samenwerking met Docdata, de fulfilmentspecialist van Bol.com. Deze week maakte Neopost bekend dat in het dc in Waalwijk inmiddels één miljoen zendingen met deze machine zijn verpakt.

Wat deze innovaties net als de derde nominatie – de triple-scale heftruckvorken van Ravas voor automatische weegcontrole tijdens het orderpickproces – zo bijzonder maakt, is dat ze marktrijp lijken te zijn. Ze bieden oplossingen voor bestaande problemen en zijn economisch al interessant voor magazijnen die 400 tot 500 dozen per uur verzendklaar moeten maken. Dat was in de historie van de Logistica Award wel eens anders. Het lijstje met winnaars van deze innovatieprijs telt een aantal oplossingen die in theorie erg beloftevol waren, maar vooralsnog geen markt hebben gevonden. Dat mag deze innovaties niet overkomen. Na het orderpickproces is het nu immers tijd om van het verpakkingsproces een soepele, efficiënte en foutloze operatie te maken.

Marcel te Lindert – Journalist logistiek en supply chain