Nog een flitsbezorgdienst in Nederland: Getir

Logistiekprofs op 31 mei 2021 | 3 minuten leestijd

Nederland is een flitsbezorgdienst rijker. Getir belooft boodschappen in Amsterdam binnen een paar minuten te bezorgen. In en rond het centrum van de hoofdstad heeft het bedrijf uit Turkije meerdere kleine distributiecentra geopend. Verwacht wordt dat vergelijkbare spelers binnenkort hun entree maken op de Nederlandse markt. 

Getir heeft duizend veelvoorkomende supermarktproducten op voorraad, die dag en nacht binnen een paar minuten worden bezorgd. Op basis van het zoek- en bestelbedrag van de Nederlandse klant wordt dit assortiment de komende weken uitgebreid.

Concurrentie

In Nederland kunnen consumenten nu kiezen uit drie vergelijkbare boodschappendiensten: Gorillas (actief in Amsterdam), Flink (actief in Utrecht, Delft en Tilburg en Den Haag) en nu dus Getir. De concurrentie voor die drie bedrijven neemt binnenkort waarschijnlijk toe: het Franse Cajou en het Britse Dija, Weezy en Zapp hebben hun oog ook op de Nederlandse markt laten vallen, blijkt uit een rondgang van het FD. 

Winst wordt een uitdaging

Investeerders zien wel brood in deze boodschappen-apps. Girollas haalde eind maart een investering van 244 miljoen euro op. Getir wist diezelfde maand 300 miljoen dollar op te halen. Toch zetten critici hun vraagtekens bij het verdienmodel van deze diensten. Producten zijn net zo duur als in de supermarkt, het bestelbedrag is doorgaans laag en ook de bezorgkosten liggen vaak niet hoger dan 2 euro. De hyperlokale magazijnen zijn vaak gevestigd op A-locaties, waardoor er veel huur moet worden betaald voor een relatief klein bezorggebied. De opkomende concurrentie zet marges verder onder druk. Maaltijdbezorgers als Deliveroo, UberEats en Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd), de voorlopers van deze flitsbezorgdiensten, boeken nog altijd geen winst. 

“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zei investeerder Pieter Welten (Prime Ventures) hier eerder over tegen MT/Sprout. De startups zijn niet alleen veel geld kwijt aan de operatie (bezorgen en vastgoed), maar ook aan het winnen van de klant, de zogenoemde customer acquisition-kosten. “In Londen heb je al vijf vergelijkbare aanbieders.” En dan zijn er nog de gevestigde namen, zoals Deliveroo en Thuisbezorgd.nl, die eenvoudig de overstap kunnen maken naar boodschappen. “Het is veel makkelijker om huidige klanten te upsellen, dan nieuwe klanten aan te boren. Die grote spelers hebben de kennis, schaal en klanten al.” 

Gerelateerde artikelen