Nike wil dat consument schoenen zelf uitprint

Logistiekprofs op 13 oktober 2015 | 2 minuten leestijd

Transportbedrijven hoeven binnenkort niet meer naar de klant te rijden om producten te bezorgen. Als het aan sportmerk Nike ligt worden schoenen binnenkort thuis door de consument geprint. 

Consumenten kunnen straks zelf via de website een paar schoenen kiezen en naar eigen smaak verder ontwerpen. De instructies voor de nieuwe producten worden vervolgens gekocht. Met deze instructies kan uiteindelijk een 3D-printer worden aangestuurd. Binnen ongeveer een uur zijn de nieuwe schoenen geprint. Alleen het printen van de zool is nog niet mogelijk. Deze moet  apart worden bevestigd. Mocht de koper geen 3D-printer hebben, kunnen zij terecht in de dichtstbijzijnde winkel.

Voordelen voor bedrijven
Het thuis printen kan grote voordelen bieden voor bedrijven. Grote magazijnen kunnen overbodig worden omdat er minder producten op voorraad hoeven te liggen. De logistieke kosten kunnen hierdoor drastisch dalen. De consument produceert het product zelf, waardoor bedrijven hun producten niet meer naar de klant of naar de winkel hoeven te vervoeren. Toch zal de 3D-printer magazijnen en transport niet helemaal laten verdwijnen. Het materiaal waarmee geprint wordt, zal namelijk nog altijd vervoerd moeten worden. 

Lees ook: Een kijkje in het peperdure distributiecentrum van Nike

Veranderingen van het proces
Volgens Eric Sprunk, bestuurder bij Nike, heeft de nieuwe manier van werken grote voordelen voor het bedrijf. “Vroeger verstuurde Nike tekeningen hoe de schoenen eruit moesten komen te zien, het bekende Nike-logo en andere specificaties naar een fabriek ergens in Azië waar verschillende werknemers achter een machine de schoenen in elkaar zetten. Nu verstuurt Nike eenvoudigweg een bestand en één persoon voert de instructies in een machine in die de schoen maakt.” 

Ontbreken 3D-printer
Nike is de niet het enige bedrijf dat experimenteert met het printen van producenten en bedrijven voorzien een grote toekomst. Een probleem dat momenteel nog speelt, is dat weinig consumenten een 3D-printer tot hun beschikking hebben waardoor de mogelijkheid tot het produceren van eigen goederen nu nog lastig is. Daarnaast kost zo’n printer al gauw een paar honderd euro en de prijzen lopen snel op.

Redactie LogistiekProfs