​Nieuw Lidl-dc past maar net

Logistiekprofs op 22 februari 2018 | 3 minuten leestijd

Het nieuwe e-fulfilmentcenter van Lidl in Roosendaal meet maar liefst 50.000 vierkante meter. Aanvankelijk was op dat terrein een warehouse gepland van maximaal 35.000 vierkante meter. Met veel passen en meten, hulp van omwonenden en een creatieve oplossing voor de ingetekende retentievijver is vastgoedinvesteerder Delin erin geslaagd aan de eisen van Lidl te voldoen. “We beschikken nu over een ondergrondse waterberging.

Terwijl monteurs van Jungheinrich op de achtergrond druk bezig zijn met het monteren van magazijnstellingen, krijgen 150 mensen een rondleiding door het nieuwe distributiecentrum van Lidl in Roosendaal. Het zijn deelnemers aan het congres Logistiek Vastgoed 2018 van Spryg, die op uitnodiging van Delin Capital Asset Management in de bus naar bedrijventerrein Borchwerf II zijn gestapt.

Kavel te klein

Gerwin Vos van Delin legt uit dat aanvankelijk een distributiecentrum van 35.000 vierkante meter was gepland. Huurders had de investeringsmaatschappij nog niet toen de bouwvergunning werd aangevraagd. Dat veranderde toen de bouwvergunning binnen was en Lidl zich melde. De Duitse supermarktketen zocht een locatie voor zijn e-commerce-activiteiten en had het oog op Roosendaal laten vallen.

Er was één probleem: Lidl had een pand nodig van meer dan 50.000 vierkante meter, waar 1300 mensen aan de slag zouden gaan. De kavel van Delin was daarvoor te klein. “Wij hebben daarom alle omliggende terreinen gekocht en zijn met omwonenden en een naburig bedrijf in gesprek gegaan over verhuizing. Nu bouwen we hier een distributiecentrum van ruim 50.000 vierkante meter met parkeergelegenheid voor 40 trucks en 131 trailers. Voor het personeel bouwen we een parkeergarage met 423 parkeerplaatsen”, vertelt Vos.

Ondergrondse waterberging

Om voldoende vierkante meters te verwerven heeft Delin zelfs de retentievijver op het bedrijventerrein aangekocht. Op de plek van de vijver wordt nu de parkeergarage gebouwd. Omdat daarvoor eerst het bestemmingsplan moest worden aangepast, is de bouw daarvan later gestart. “Als alternatief voor de retentievijver hebben we onder het parkeerterrein voor de trucks 12.000 kubieke meter lavasteen aangebracht. Omdat lavasteen zeer poreus is, kan het maar liefst 6000 kubieke meter water opnemen. We beschikken nu dus over een ondergrondse waterberging.”

Is dat geen dure oplossing? Valt mee. Omdat de retentievijver geen industriële bestemming had, konden we dat terrein goedkoop verwerven. Bovenop het lavasteen ligt gewone bestrating, dus de trucks merken daar helemaal niets van.”

Grote raampartijen

Het distributiecentrum zelf telt drie hallen: één voor bulkopslag, één voor orderpicking en één voor verpakken en verzenden van orders. Via 52 docks gaan de goederen het pand in en uit. Over de operatie en inrichting van het distributiecentrum wil Lidl niets vertellen, behalve dat het proces deels zal worden geautomatiseerd.

Wat wel duidelijk wordt tijdens de rondleiding, is dat Delin in samenwerking met Lidl veel aandacht heeft besteed aan de 1300 medewerkers die straks verdeeld in drie ploegen aan het werk gaan. Vanuit de parkeergarage komen ze via een loopbrug binnen op de tweede verdieping van het distributiecentrum. Op dezelfde hoogte zijn langs hele lengte van het pand balustrades aangebracht, zodat iedereen straks zijn werkplek kan bereiken zonder de operatie op de vloer te verstoren.

Opvallend zijn ook de grote raampartijen in de ruimte waar Lidl straks de orders verpakt en verzendklaar maakt. Daar werken straks de meeste mensen. “Lidl wil zich presenteren als een aantrekkelijke werkgever. Daarom is bij het ontwerp veel aandacht besteed aan het werkklimaat. Ook hebben we volop rekening gehouden met een mogelijk tweede leven van dit pand voor het geval Lidl ooit zou vertrekken.”

Gerelateerde artikelen