Nieuw kabinet werkt aan kilometerheffing trucks

Logistiekprofs op 25 september 2017 | 2 minuten leestijd

VVD, CDA en ChristenUnie praten volgens verschillende media over kilometerheffing voor vrachtverkeer. Niet iedereen is daar enthousiast over.

Per kilometer meer betalen als vrachtwagen op het moment dat je het milieu meer vervuilt: dit is het plan dat waarover een deel van het nieuwe kabinet aan de formatietafel onderhandelt. Verschillende bronnen bevestigen tegenover de NOS dat er een ambitieus klimaatplan op tafel ligt, ‘waar elke sector bij betrokken is’.

Deze kilometerheffing op basis van milieuvervuiling wordt geïnitieerd door VVD, CDA en Christenunie. De brancheverenigingen reageren tot nu toe wisselend. TLN ziet het niet zitten dat alleen vrachtwagens belast worden. Zij benadrukken dat een duurzaamheidsplan waaraan alle weggebruikers meebetalen beter werkt.

Technologie
Ook EVOFendex is niet positief. Duurder transport leidt niet tot minder transport aldus de verladersorganisatie. Opvallend is dat Minister Schultz van Verkeer van de VVD is, maar niets in het plan ziet. Zij gelooft meer in nieuwe technologie om uitstoot te beperken, iets wat volgens haar veel beter werkt dan een administratief plan.

Koninklijk Nederlands Vervoer is daarentegen wel positief over het idee. België en Duitsland kennen al eenzelfde soort systeem. TLN haalt juist die buurlanden aan om te illustreren waarom het plan volgens hen niet werkt. ‘Voorbeelden in België en Duitsland laten zien dat een kilometerheffing die alleen voor vrachtverkeer geldt geen enkel effect heeft op de files,’ schrijft de branchevereniging.

Die heffing waarover gesproken wordt kan overigens verschillende gezichten hebben. De wegenbelasting kan verhoogd worden, maar ook de kosten voor het eurovignet. Het plan komt niet helemaal uit de lucht vallen: D66 en ChristenUnie hebben het in hun verkiezingsprogramma staan. Eerder spraken PvdA en VVD in 2012 over eenzelfde soort maatregel, maar dit werd toen afgeblazen.