‘Nee’-sticker voor buren die geen pakketjes aan willen nemen

Logistiekprofs op 13 januari 2017 | 2 minuten leestijd

Buren die
overdag thuis zijn, fungeren steeds vaker als postkantoor. Dit leidt tot
frustratie bij buurtgenoten. 38 procent van de buren zou het hinderlijk vinden
om pakketten van buren aan te nemen. Startup Homerr introduceert daarom een
sticker waarmee buren kunnen aangeven geen pakketten te willen ontvangen. 

Onderzoeksbureau
Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van
pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten. Volgens het onderzoek gaat de
eerste afleverpoging weleens mis bij meer dan 90 procent van de online
shoppers. Wanneer pakketjes bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de
helft van de respondenten problemen doordat buren zelf niet thuis zijn (55
procent), of omdat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij
het ophalen (41 procent). De ontvangende buur vindt het vaak vervelend om
pakketjes aan te nemen (38 procent), vooral omdat hij/zij denkt thuis te moeten
blijven en geen controle heeft over de vervolgstappen die nodig zijn om het
pakket bij de juist geadresseerde te bezorgen.

Homerr lanceerde in december in Amsterdam een app waarmee buren
zich kunnen aanmelden voor het aannemen van pakketten. De ontvangende buur
krijgt een vergoeding na elk ontvangen pakket. Na ruim een maand heeft de
startup in Amsterdam een netwerk van ruim honderd buren en Homerrpunten. Dit
jaar wil Homerr in de rest van de Randstad uitrollen. Ook voor buren die geen
pakketten willen ontvangen, denkt de startup een oplossing te hebben. Zij
kunnen de sticker ‘Géén Homerr’ op hun deur plakken om te voorkomen dat
pakketbezorgers bij ze aanbellen. 

Redactie LogistiekProfs