Nederlanders willen online bestelling liever niet ophalen
17.02.2016 | Branchenieuws

Nederlanders willen online bestelling liever niet ophalen

Consumenten laten hun pakketje liever thuis bezorgen dan dat ze deze afhalen bij een ophaalpunt. In een enquête laat een grote meerderheid van de Europese online shoppers weten weinig interesse te hebben in ‘click&collect’. Bij dat concept bestelt de consument online om de bestelling uiteindelijk ergens anders op te halen.

Uit Europees onderzoek van Forrest Research blijkt dat 70 procent van de Nederlandse ondervraagden nooit of vrijwel nooit gebruik maakt van een ophaalpunt. Slechts elf procent van de Nederlanders die wel eens wat besteld op het internet haalt dit zelf op bij een opleverpunt naar keuze indien deze wordt aangeboden.

Europees gemiddelde
Het Europese gemiddelde van de consumenten die totaal geen behoefte hebben om bestelde orders zelf te moeten ophalen ligt op 46 procent en 37 procent doet dit soms of frequent. Het Nederlandse cijfer van de ‘thuisbezorgers’ ligt zodoende ver boven het gemiddelde en van de zelfophalers zwaar onder het Europese gemiddelde. Onze Oosterburen uit Duitsland zijn daarbij baas boven baas; zij zien helemaal geen brood in het online bestellen en offline ophalen.

Grote vraag geeft problemen
Onlangs liet lector Walther Ploos van Amstel lector City Logistics aan de VU in Amsterdam weten dat hij op korte termijn een probleem in de markt voorspelt. E-commerce viert hoogtijdagen, wat ervoor zorgt dat leveranciers de bezorgingen niet meer aankunnen. Zij treffen vaak niemand thuis aan, wat weer extra geld kost. Hierdoor moet er naar oplossingen moet worden gezocht voor een goede afstemming van het bezorgen van pakketten. Click&Collect is volgens Ploos van Amstel juist een mogelijke oplossingen voor dit probleem.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Plaats een reactie (0)

Reageren