Nederlanders kopen vaker bij buitenlandse webshops

Logistiekprofs op 1 augustus 2019 | 2 minuten leestijd

Nederlandse online shoppers doen hun aankopen steeds vaker over de grens. Vorig jaar deed 9 procent van de Nederlanders online aankopen enkel bij buitenlandse webshops, in vergelijking met 7 procent in 2016. 

Dat blijkt uit het Ecommerce rapport 2019, opgesteld in samenwerking met SAP Customer Experience. 40 procent van de Nederlanders kocht zowel bij binnenlandse als buitenlandse webshops. In 2016 bedroeg dit percentage 32 procent. Het aantal mensen dat enkel in Nederland online winkelt daalde in die periode van 63 naar 51 procent.

China geniet de voorkeur

Wanneer Nederlanders in het buitenland winkelen doen ze dat graag bij Chinese webshops; 45 procent van de buitenlandse aankopen komt daarvandaan. Ook vanuit Frankrijk (26 procent) en Engeland (21 procent) komen regelmatig pakjes in Nederland aan. Toch blijkt niet iedereen happig op online winkelen in Azië. Een derde van de Nederlanders vertrouwt de kwaliteit van de producten niet. Daarnaast vindt 32 procent het gemakkelijker om via een Nederlandse webshop te bestellen en is een kwart bang dat het pakketje niet aan zal komen. 

VS minder populair

Opvallend is dat de Verenigde Staten minder populair is bij online shoppers. 72 procent van de Nederlanders heeft hier nog nooit iets gekocht en slechts vier procent shopt regelmatig bij webshops uit de VS. Gemiddeld genomen zijn Europa en Azië ongeveer even populair. Het percentage dat regelmatig shopt in Azië ligt echter wel zeven procent hoger dan in Europa.

Gerelateerde artikelen