04.09.2015 | Branchenieuws

Nederlanders: dronebezorging wordt werkelijkheid

Nederlandse consumenten verwachten dat hun pakketje binnen korte tijd per drone wordt bezorgd. Volgens onderzoek van de online gemeenschap Drones.nl gelooft zo'n tachtig procent van de Nederlanders in een grote toekomst voor de drone. 

Door allerlei partijen wordt er druk met drones geëxperimenteerd. Amazon is pakketbezorging per drone aan het testen, Google ontwikkelt een eigen drone en ook Swiss Post laat de technologie niet aan zich voorbij gaan. Bedrijven geloven dat de inzet van drones hen voordelen op kan leveren. Zo zou bezorging per drone een stuk sneller en goedkoper zijn. Bovendien is het een schonere manier van transport ten opzichte van een bestelbusje. Eilanden of afgelegen gebieden kunnen daarnaast makkelijker worden bereikt. 

Lees ook: Onderzoek: inzet drones drukt bezorgkosten

Hobbels op de weg 
Toch valt te betwisten hoe deze vorm van pakketbezorging er in de praktijk uit gaat zien. Hoe zit het met de veiligheid? En de privacy? Moeten we in steden een lucht vol drones verwachten? En hoe zorg je dat de pakketjes van drones niet door voorbijgangers worden afgepakt? 

Momenteel zorgt de regelgeving omtrent het commercieel gebruik van drones ervoor dat er geen antwoord op deze vragen komt. Het is namelijk nog niet legaal om drones in het luchtruim in te zetten voor pakketbezorging. Zo schrijft de wet voor dat de drones altijd binnen het zicht van de bestuurder moet blijven. Juist met het bezorgen van een pakketje is dat niet mogelijk. Het wachten is dus op een versoepeling van de regelgeving. 

'Binnen 5 jaar is de drone gemeengoed' 
Als het aan de ondervraagde consumenten ligt, kan die versoepeling dus niet vroeg genoeg komen. De helft van de respondenten verwacht dat er al binnen vijf jaar onbemande bezorgdrones door de lucht vliegen. Volgens 37 procent gaat dit nog tussen de 5 tot 10 jaar duren. Daarnaast denkt 6 procent dat er een langere adem voor nodig is. Volgens hen zou het nog 11 tot 20 jaar duren voordat drones bij de consument op de stoep staan. 

Redactie LogistiekProfs 



Plaats een reactie (0)

Reageren