21.12.2015 | Branchenieuws

Nederlanders bestellen veel online, maar sturen ook vaak terug

Nederlandse consumenten zijn kritisch. Ze sturen vaak online aangekochte producten terug en behoren daarmee tot een van de koplopers van Europa. Zo’n 36 procent van alle online orders gaan retour. Onze Oosterburen sturen hun spullen nog vaker terug. Dit gebeurt in 41 procent van de gevallen. 

Landen waar veel minder pakketten worden teruggestuurd zijn Groot-Brittannië (32%) en de Scandinavische landen (27%). Dat blijkt uit cijfers van E-commerce Europe van PostNord, dat de Zweedse en Deense markt bedient.  Het bedrijf hield een enquête onder 11.000 Europeanen.

De Britten bestellen het meest online. De jaarlijks omzet was 51,3 miljard euro. Duitsland is nummer twee met 44,2 miljard euro. Nederland staat zevende op de Europese ranglijst met een jaarlijkse omzet van 7,4 miljard euro. Daarbij besteden Britten gemiddeld 1.028 euro per shopper per jaar. In Nederland is dat bedrag aanzienlijk lager:  558 euro. Polen besteedt het minste geld online, slechts 205 euro. Met dat bedrag staat het land onderaan de ranglijst.

Hoge dichtheid
Omdat ons land minder inwoners heeft dan de meeste andere Europese landen, doen wij het omrekent erg goed op de online markt. Samen met Denemarken en Noorwegen gaat ons land aan kop. 88 procenten van de Nederlanders shopt wel eens online net 1 procentpunt meer dan Groot-Brittannië en Duitsland. Italië heeft de weg naar de online winkels nog niet gevonden. Slechts 54 procent van de Italianen bestelt online.

Eisen aan de levering
Nederlanders stellen hoge eisen aan de levering van de pakketten. Vooral de levertijd is belangrijk. Hoe sneller hoe beter is daarbij het device. Een leveringstijd van een a twee dagen is voor 32 procent van de Nederlanders acceptabel.  Andere landen nemen ook genoegen met een langere levertijd. In Scandinavië is zes dagen of meer zelfs binnen de marge.

Trend
Een trend van de afgelopen tijd is volgens NordPost dat er meer pakketten worden besteld waarbij de bestelling vanuit het buitenland moet komen. Het aantal online shoppers uit Europa dat afgelopen jaar over de grens shopte steeg met elf miljoen. Een stijging van maar liefst 8 procent.

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (2)

Reageren
  • Dit is een reactie van de schrijver
    04.01.2016 - 11:14 uur | LogistiekProfs

    Beste Tom,

    In België shopte 77 procent van de consumenten online. Daarbij werd jaarlijks gemiddeld 362 euro uitgegeven. Het retourpercentage in België lag in 2015 op 22 procent. U kunt hier het volledige rapport teruglezen, met op pagina 34 alle informatie over België:
    http://www.postnord.com/globalassets/global/english/document/publications/2015/en_e-commerce_in_europe_20150902.pdf

    Met vriendelijke groet,
    Redactie LogistiekProfs

  • Tom Baeten
    24.12.2015 - 08:35 uur | Tom Baeten

    Beste redactie, hebben jullie ook de cijfers voor België? grt Tom