Nederlander koopt boodschappen zelden online

Logistiekprofs op 12 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Het gemak van het thuis laten bezorgen van boodschappen wordt door steeds meer Nederlanders ontdekt. In de afgelopen twee jaar heeft bijna zestien procent wel eens een bestelling geplaatst bij een online supermarkt. Toch geeft een ruime meerderheid de voorkeur aan de winkel in de straat.

De helft van alle online bestellers deed dat vaker dan één keer, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK. Van de totale omzet van de online supermarkten, is 80 procent afkomstig van terugkerende klanten. Voornamelijk huishoudens met kinderen én een hoog inkomen en jongeren maken veelvuldig gebruik van de bezorgservice van supermarkten. Circa 49 procent van de totale omzet werd door deze doelgroep besteed, terwijl in de traditionele supermarkten deze groep 37 procent van het totaal betreft. Het online boodschappen doen is bij ouderen minder populair. Zij gaan het liefst nog met een boodschappentas naar de winkel in de buurt.

Groeipotentie
Ondanks dat een steeds grotere groep online boodschappen bestelt, is 84 procent van Nederland nog steeds in de supermarkt te vinden. Vooral het grote aantal supermarkten, de ruime openingstijden en het grote aanbod zorgt ervoor dat het internetsupers nog niet de grootste zijn. Volgens Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN Amro, gaat dat in de komende jaren veranderen. Over tien jaar is de omzet van onlinesupermarkten volgens Duijn tien keer zo groot.

Redactie LogistiekProfs