Nog maar tot Logistica en ICT & Logistiek Registreer hier

Nederland zevende in Europese ranglijst e-commerce

01.06.2016 | Branchenieuws | 424 keer bekeken
Nederland zevende in Europese ranglijst e-commerce

Nederlandse consumenten kochten in 2015 voor 16,1 miljard euro online. Daarmee staat ons land op de zevende plaats in de top 10 van Europese e-commercelanden, zo blijkt uit een rapport van Ecommerce Europa.

Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland bezetten de top drie van grootste e-commercelanden. Nederland scoort net lager dan Italië (16,6 miljard euro) en hoger dan Denemarken (11,7 miljard euro).

Belgische e-commerce groeit snel
Vorig jaar kochten bijna 13 miljoen Nederlandse consumenten online. Daarmee behoort Nederland niet tot de 10 snelste groeilanden van Europa. De top vijf snelste groeiers bestaat grotendeels uit Oost-Europese landen, waaronder Roemenië en Oekraïne. Ook België zit aardig in de lift. Bij onze zuiderburen shopten 6,9 miljoen consumenten online. Daarmee bezet België de derde plaats van snelste groeiers.

2016: omzetstijging van twaalf procent
De totale Europese online omzet bedroeg vorig jaar 455 miljard euro, een stijging van 13,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Shoppers gaven in 2015 gemiddeld 1540 euro uit op het web. 296 miljoen Europeanen shopten het afgelopen jaar online. Ecommerce Europe verwacht dat de markt voor e-commerce dit jaar met twaalf procent groeit tot 510 miljard euro. Het grootste omzetaandeel wordt geboekt in West-Europa (252 miljard euro). In Midden-Europa wordt een omzet van 89,5 miljard euro verwacht.

Momenteel telt Europa 750 duizend webwinkels, zo schat het rapport. Dit levert 250 miljoen banen op, vooral bij koeriersbedrijven.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren