Moet logistiek nog aan Internet of Things wennen?

Logistiekprofs op 24 april 2015 | 2 minuten leestijd

Het gebruik van Internet of Things in de logistiek staat nog behoorlijk in de kinderschoenen. Dat stellen IT-bedrijf Cisco en Duitse vervoerder DHL in het rapport ‘Internet of Things in Logistics’.

De logistiek maakt al wel gebruik van Internet of Things, maar toch zal er volgens DHL en Cisco een vernieuwingsslag gemaakt moeten worden. Nu wordt er namelijk te gefragmenteerd en weinig efficiënt gehandeld. Sensoren en scanners in distributiecentra worden bijvoorbeeld al wel toegepast, maar er kan volgens de partijen best nog een schepje bovenop.

Oplossingen voor de ‘last mile’
Cisco en DHL dragen daarvoor ook ideeën aan. Zo zou IoT het vlootmanagement kunnen verbeteren en kan automatisch worden vastgesteld of vracht niet beschadigd is. Daarnaast liggen er kansen voor de ‘last mile’. Sensoren zouden kunnen vaststellen of de klant thuis is. Al roept dit wel vragen op omtrent de privacy van consumenten. Maar de sensoren zouden ook een rol kunnen spelen bij pakketkasten. De sensoren die hierin geplaatst worden, geven chauffeurs een seintje als ze vol zijn. Vervoerders hoeven de pakketkast dan niet tevergeefs te openen.

Bestelgedrag van klanten
Internet of Things zou daarnaast toegepast kunnen worden bij het bestelgedrag van klanten. Amazon maakt hier al gebruik van. De etailer heeft algoritmen ontwikkeld die, aan de hand van de bestelgeschiedenis, kunnen voorspellen wanneer een klant weer iets gaat bestellen. Zo zou je een bestelling al klaar kunnen zetten voor de consument de bestelling überhaupt geplaatst heeft.

Redactie LogistiekProfs