Modeconcern Inditex opent distributiecentrum in Lelystad

05.05.2017 | Branchenieuws | 1446 keer bekeken
Modeconcern Inditex opent distributiecentrum in Lelystad

Spaanse modegigant Inditex investeert 100 miljoen euro in de bouw van een distributiecentrum in Lelystad. Het nieuwe logistieke centrum is bedoeld ter ondersteuning van het centrale dc in Spanje. Het is de eerste keer dat Inditex een dc buiten het thuisland  opent.


De modeketen wil uitbreiden in Europa en een nieuw, centraal dc moet deze groei faciliteren. Het moederconcern van ketens als Zara en Bershka en Oysho bouwt het complex op Lelystad Airport Businesspark (LAB), grenzend aan de luchthaven. Daar heeft het een kavel gekocht met een oppervlakte van 35 hectare. Het distributiepunt krijgt naar schatting een oppervlakte van 170.000 vierkante meter. Lelystad zou voor het bedrijf de ideale combinatie van 'kwalitatief goede fysieke en digitale infrastructuur' hebben. De keuze is opvallend, omdat Flevoland in principe niet wordt gezien als traditionele logistieke hotspot. De hoeveelheid beschikbare grond en de nabijheid van Schiphol zou voor Inditex toch de doorslag hebben gegeven.

Ook de beschikbaarheid van personeel zou een belangrijke overweging voor Inditex zijn geweest. Bij logistieke hotspots in Brabant en Limburg staan bedrijven om personeel te springen. "In Flevoland is die arbeidsmarkt meer ontspannen", verklaar Rob Verhoeff, directeur van LAB in het FD. De nieuwe locatie levert de regio minimaal 400 banen op. Het aantal arbeidsplaatsen kan  verdubbelen afhankelijk van marktontwikkelingen en bedrijfscapaciteit. 

Binnenkort start Inditex met de bouw van het dc. Onduidelijk is nog met welke partners het modeconcern hiervoor gaat samenwerken. In 2019 wil Inditex deels operationeel zijn in Lelystad, tegelijkertijd met de openstelling van de nabijgelegen luchthaven. Vanaf 2020 wordt het gebouw volledig in bedrijf genomen. Bij de bouw wordt gestreefd naar een LEED Gold certificering, het Amerikaanse duurzaamheidscertificaat.

'Nieuwe logistieke hotspots door druk op de markt' 
Inditex is niet het eerste bedrijf dat bij de bouw van een distributiecentrum voor een minder bekende locatie kiest. De logistieke barometer van Colliers International laat zien dat er nieuwe  hotspots ontstaan door toenemende druk op de logistieke markt. Zo verkiezen bedrijven Hoofddorp in toenemende mate boven Schiphol en Nieuwegein boven Utrecht. "De schaalvergroting van logistieke dienstverleners is een belangrijke factor voor de dynamiek op de logistieke vastgoedmarkt”, zegt Jim Orsel van het Logistics & Industrial-team. “De vraag naar grotere distributiecentra zal, gezien de afnemende beschikbare grond op de traditionele locaties, leiden tot nieuwe logistieke hotspots."

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Het centrale distributiecentrum van Inditex in Cabanillas del Campo, Spanje. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren