‘Meer vrouwen achter het stuur is oplossing voor chauffeurstekort’

Logistiekprofs op 19 juli 2021 | 2 minuten leestijd

Nu de economie weer opengaat, kampen bedrijven wederom met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De sector zal daarom meer moeite moeten doen om jongeren en vrouwen achter het stuur te krijgen. 

Dat stelt ABN AMRO. Tot begin 2021 konden vacatures snel worden vervuld doordat werkloze chauffeurs weer aan het werk gingen. In het tweede kwartaal kampte echter bijna een kwart van de bedrijven met personeelstekorten. Uit UWV-data blijkt dat vooral op logistieke knooppunten chauffeurs moeilijk te vinden zijn. De tekorten zijn het grootst in Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg), Venlo, Zwolle en Apeldoorn.

Door de krapte kunnen sommige bedrijven niet aan de groeiende vraag naar wegtransport voldoen. Daar komt een voordeel bij kijken, aldus ABN AMRO: als deze krapte zich in de hele wegvervoerbranche voordoet, kunnen ondernemers mogelijk de tarieven verhogen. Per saldo is de branche dan ook voor het eerst in drie jaar positief over haar concurrentiepositie.

Beroep toegankelijker voor vrouwen

Het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs heeft volgens ABN AMRO ook structurele oorzaken. Veel jongeren vinden het beroep niet aantrekkelijk. Zo zijn er weinig rustplaatsen, is er vaak te weinig tijd om te slapen en klagen veel chauffeurs over lange werkdagen. “Met het oog op de vergrijzing en de verwachte groei in de markt zal de sector meer moeite moeten doen om jongeren en vrouwen aan te trekken. Zo zijn er tot 2025 naar schatting elk jaar bijna 8.000 vrachtwagenchauffeurs nodig”, vertelt Albert Jan Swart, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. “Dankzij laad- en lossystemen is het werk fysiek minder zwaar geworden, waardoor het beroep aantrekkelijker en toegankelijker wordt voor vrouwen.”

Zelf chauffeurs opleiden

Volgens de bank kunnen transportondernemers de komende jaren meer chauffeurs zelf opleiden. Swart: “Dat vergt een investering, maar voorkomt uiteindelijk dat een tekort aan chauffeurs de komende jaren de bedrijfsvoering belemmert. Hiervoor zijn subsidies beschikbaar, waardoor de ondernemer niet alle kosten zelf hoeft te betalen.”

Gerelateerde artikelen