Meer pakketten op tijd bezorgd in december
Transport & Distributie 17.01.2020 | Branchenieuws

Meer pakketten op tijd bezorgd in december

Afgelopen feestmaand zijn meer pakketjes op tijd bezorgd dan andere jaren. Vooral rond Sinterklaas presteerden webwinkels en pakketbezorgers beter dan in 2018. 

Cijfers van Q&A Insights & Consultancy laten zien dat 3,5 procent van de pakketten op 5 december te laat was. In 2018 was dat percentage 5,5 procent. De campagnes van webwinkels en pakketbedrijven om zo vroeg mogelijk te bestellen lijken te hebben gewerkt. "Daarin werd consumenten vanaf begin november al opgeroepen cadeautjes op tijd te bestellen en niet te wachten tot het laatste moment", zegt onderzoeker Frank Quix tegen de NOS. "Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Wat ook hielp is dat de impact van Black Friday enorm groeide afgelopen jaar, en dat was een week voor Sinterklaas. Mensen hadden dus een hele week de tijd om te bestellen."

Bij de bezorging van kerstkaarten door PostNL ging wel veel mis. Ruim een derde van de deelnemers aan het onderzoek meldde dat de kaarten pas na kerst of zelfs na oud en nieuw bezorgd werden. 

PostNL herkent zich niet in vertraging

PostNL zegt zich niet in deze cijfers te herkennen. "Er is heel veel goed gegaan", zegt woordvoerder Tahira Limon in het NOS Radio 1 Journaal. "Een klein deel is vertraagd en dat vinden we vervelend. Dat gebeurt elk jaar. Op een normale dag brengen we in het land 7 miljoen brieven rond, in de kersttijd is dat het dubbele." In februari geeft PostNL inzicht in de cijfers van het afgelopen kwartaal. 

Afbeelding: Dafinchi / Shutterstock.com

Plaats een reactie (0)

Reageren