Logistieke vastgoedontwikkelaar wil dubbellaagse dc’s en intensief gebruik daken

Logistiekprofs op 29 september 2021 | 2 minuten leestijd

De beschikbare grond voor logistiek vastgoed kan nuttiger gebruikt worden door dubbellaagse magazijnen en distributiecentra te bouwen. Bovendien kunnen de daken van gebouwen intensief worden gebruikt, door er bijvoorbeeld daktuinen of parken met padelbanen op aan te leggen.

Dat wil vastgoedinvesteerder Somerset Capital Partners bewerkstelligen met het nieuwe bedrijf Intospace. De ontwikkelaar van dc’s voor Zalando, Jumbo, Picnic en Kuehne + Nagel heeft al concrete plannen om op de daken volkstuinen voor omringende bewoners te realiseren. “De landschapsruimte die door onze gebouwen wordt ingenomen, proberen we weer terug te geven op het dak”, aldus de nieuwe CEO van Intospace, Tim Beckmann, tot voor kort partner bij Somerset Capital Partners. “En het moet schoner, veel schoner. We moeten zorgvuldig met onze aarde, met onze ruimte, omgaan. Niet langer onderdeel zijn van het probleem, maar van de oplossing.”

Orderportefeuille 1,5 miljard

Intospace gaat van start met een orderportefeuille van 1,5 miljard euro. Met het nieuwe bedrijf verzelfstandigt Somerset alle activiteiten op het gebied van logistiek vastgoed. Vrijwel al het personeel gaat mee naar Intospace in het Brabantse Oisterwijk. Investeerders achter Intospace zijn oprichter van Somerset Joes Daemen en ondernemer Raymond Cloosterman.

Brownfield-locaties

Duurzaam ruimtegebruik begint volgens de vastgoedontwikkelaar bij het hergebruiken van de beschikbare grond. Ongeveer vijftien procent van alle industriële gebouwen in Nederland is ouder dan veertig jaar en is inmiddels mogelijk aan vervanging of herontwikkeling toe. Binnen Intospace speurt een team van specialisten het land af naar deze brownfield-locaties.

Parkeerplaatsen op het dak

Een manier om de daken – naast zonnepanelen – nuttig te gebruiken is door er personenwagens op te parkeren. Door het dak te gebruiken als parkeerdek kan het benodigde perceeloppervlak dat voor een logistiek gebouw benodigd is sterk worden teruggebracht en wordt het landschap niet aangetast door grote parkeerterreinen, aldus Intospace. Deze dakparkeerplaatsen kunnen vervolgens weer worden voorzien van carports, zodat er ook nog ruimte overblijft voor zonnepanelen.

Gerelateerde artikelen