Logistieke startups trekken Europa in

Marcel te lindert op 1 juni 2018 | 4 minuten leestijd

Maar liefst 28 logistieke startups uit heel Europa kwamen naar Amersfoort om een promotiebudget van 40.000 euro te winnen. Ze zijn ontkiemd in hun thuismarkt, maar willen hun innovatieve ideeën snel planten in andere Europese landen nog voordat ze tot volle wasdom zijn gekomen. Wat zijn hun slagingskansen?

LuckaboxUiteindelijk werd LuckaBox uitgeroepen tots winnaar van de eerste European Supply Chain Start-up Contest, die was georganiseerd door Supply Chain Media. De Zwitserse start-up is succesvol met een platform voor retailers, waarmee de verzending van pakketten naar consumenten handig en snel kan worden geregeld. Via LuckaBox krijgen retailers middels één platform toegang tot een groot aantal, vaak lokale last-mile-oplossingen, van fietskoeriers tot afhaalpunten. Via internet bestelde goederen kunnen in grote steden soms al binnen twee uur worden afgeleverd. “Deze erkenning kunnen we heel goed gebruiken voor verdere groei in Europa. We hebben inmiddels een contract getekend om ook in Wenen met onze diensten te starten’, reageert Aike Festini, oprichter en ceo van LuckaBox.

Niet alle ideeën zijn uniek

Niet alle ideeën van de aanwezige startups zijn even uniek. Veel deelnemers proberen de markt te veroveren met Uber-achtige concepten waarin ze vraag en aanbod in transport bij elkaar brengen. Ze claimen de rol van de traditionele expediteurs, die hun positie in veel supply chains steeds meer bedreigd zien. Een voorbeeld is het FretLink uit Parijs, dat al voorzichtig nadenkt over een vestiging in België en daarna wellicht zelfs Nederland. De vraag is wat hun kansen zijn. Ook hier zijn met onder andere QuiCargo en Synple al startups actief met soortgelijke ideeën.

Onderdelen per drone

Ook de inzet van drones voor het inventariseren van voorraden is niet meer uniek. Doks uit het Duitse Kassel heeft daarvoor een drone ontwikkeld die zelf opstijgt, zijn weg door het warehouse vindt en systematisch de palletlabels van de pallets in de stellingen scant. Wat is uniek aan deze drone? “Dat we een optische temperatuursensor kunnen toevoegen die de temperatuur van de goederen mee”’, antwoordt oprichter en ceo Benjamin Fedemann. En Doks heeft nog een ander opvallende toepassing ontwikkeld: de inzet van drones voor intern transport van goederen. Federmann: “Denk aan grote industriële complexen van bijvoorbeeld autofabrikanten. Als op de assemblagelijn een onderdeel ontbreekt, kan dat met een drone binnen een paar minuten worden aangevoerd. Wij beschikken over een drone die 5,5 kilogram kan dragen, die van Amazon niet meer dan 1,5 kilogram.”

Eerlijk en duurzaam

De vraag is of sommige start-ups niet worden verblind door hun missie om de wereld te verbeteren. Een voorbeeld is het Duitse Sustainabill, dat partijen in bijvoorbeeld de mode-industrie inzicht wil geven in de herkomst van hun producten. Wie zijn de leveranciers van de leveranciers? Komen hun producten uit eerlijke en duurzame fabrieken? “Onze tool brengt de hele supply chain grafisch in kaart. Klikken op een schakel levert inzicht op in bijvoorbeeld het water- en energieverbruik van dat bedrijf”, vertelt bedrijfsleider Klaus Wiesen. Zwak punt lijkt dat Sustainabill afhankelijk is van de vrijwillige medewerking van die bedrijven om de gevraagde data te verstrekken. Waarom zouden ze dat doen? “Dat blijkt minder een probleem te zijn dan wij in West-Europa vaak denken”, stelt Wiesen. “Hier zijn we terughoudend in het verstrekken van data, maar in het Verre Oosten kijken bedrijven heel anders aan tegen data. De meeste hebben geen enkele moeite om data prijs te geven.”

Vliegende start

De strijd tussen de startups maakt één ding duidelijk: hoe unieker het concept, hoe groter de kans op internationaal succes. Een voorbeeld is Stockpots, dat net als LuckaBox tot één van de vijf genomineerden hoorde. Dankzij een deal met de Belgische vastgoedspecialist Montea maakt dit platform tijdelijke opslagcapaciteit een vliegende start in België. Internationaal succes lijkt ook weggelegd voor Pro Alliance, een Belgisch partij die middels sociale netwerken data uit de hele supply chain voor alle belanghebbenden inzichtelijk wil maken. Omdat Pro Alliance al de nodige financiering had opgehaald, mocht deze partij niet meedoen aan de startup contest. Wel kreeg Pro Alliance een prijs als beste ‘scale-up’.

Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain