Logistieke start-ups mikken op Zuidoost-Azië

Logistiekprofs op 15 maart 2016 | 3 minuten leestijd

Consumenten
in Zuidoost-Azië shoppen steeds vaker online. De regio telt maar liefst 600
miljoen inwoners, waardoor de verwachting is dat Zuidoost-Azië, naast India en
China, één van de grootste e-commerce
markten ter wereld wordt. De infrastructuur en het logistieke netwerk in de
regio zijn echter verre van georganiseerd, waardoor consumenten nog altijd torenhoge
verzendkosten betalen en dagen op hun pakketje moeten wachten. Logisieke
startups in de regio springen slim in op dit logistieke gebrek. 

De logistieke startups schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond in Zuidoost-Azië. Zo is er het
bedrijf aCommerce, dat zich profileert als one-stop shop voor online retail.
aCommerce biedt cross-border management, warehousing, fulfilment en last mile
bezorging. Onlangs werden ook de online boodschappenbezorgdienst Happy Fresh en
last-mile bezorgdienst Ninja Van gelanceerd. Daarnaast is ook Deliveree, een
bezorgdienst die transporteurs met klanten in contact brengt, actief in
Zuidoost-Azië. 

Startups in trek bij investeerders 
Ook investeerders zien brood in deze nieuwe logistieke bedrijven. In 2015 werd
er maar liefst 28,16 miljoen dollar geïnvesteerd in regionale, logistieke bedrijven.
Dat is een groei van 110 (!) procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral
het bedrijf aCommerce kreeg veel steun van investeerders. De afgelopen jaren
ontving het een totaalbedrag van 20,2 miljoen dollar aan investeringen.

Belemmeringen in de regio
De startups werken hard aan efficiëntere logistiek in de regio, maar de overheden
willen niet altijd meewerken. Zuidoost-Azië kampt nog altijd met verschillende
regelgevingen, inefficiënte douaneprocedures en corruptie, waar de logistieke
markt hinder van ondervindt. De ASEAN Economic Community mikt op economische samenwerking
tussen de verschillende landen in Zuidoost-Azië, vergelijkbaar met die van de
Europese Unie. De organisatie wil de handelsbelemmeringen tussen de landen
wegnemen, maar de vraag is of de verschillende regeringen tot een overeenkomst
kunnen komen. 

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte

Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.