Logistieke start-ups mikken op Zuidoost-Azië
15.03.2016 | Branchenieuws

Logistieke start-ups mikken op Zuidoost-Azië

Consumenten in Zuidoost-Azië shoppen steeds vaker online. De regio telt maar liefst 600 miljoen inwoners, waardoor de verwachting is dat Zuidoost-Azië, naast India en China, één van de grootste e-commerce markten ter wereld wordt. De infrastructuur en het logistieke netwerk in de regio zijn echter verre van georganiseerd, waardoor consumenten nog altijd torenhoge verzendkosten betalen en dagen op hun pakketje moeten wachten. Logisieke startups in de regio springen slim in op dit logistieke gebrek. 

De logistieke startups schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond in Zuidoost-Azië. Zo is er het bedrijf aCommerce, dat zich profileert als one-stop shop voor online retail. aCommerce biedt cross-border management, warehousing, fulfilment en last mile bezorging. Onlangs werden ook de online boodschappenbezorgdienst Happy Fresh en last-mile bezorgdienst Ninja Van gelanceerd. Daarnaast is ook Deliveree, een bezorgdienst die transporteurs met klanten in contact brengt, actief in Zuidoost-Azië. 

Startups in trek bij investeerders 
Ook investeerders zien brood in deze nieuwe logistieke bedrijven. In 2015 werd er maar liefst 28,16 miljoen dollar geïnvesteerd in regionale, logistieke bedrijven. Dat is een groei van 110 (!) procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral het bedrijf aCommerce kreeg veel steun van investeerders. De afgelopen jaren ontving het een totaalbedrag van 20,2 miljoen dollar aan investeringen.

logistics-funding-v2-1.png

Belemmeringen in de regio
De startups werken hard aan efficiëntere logistiek in de regio, maar de overheden willen niet altijd meewerken. Zuidoost-Azië kampt nog altijd met verschillende regelgevingen, inefficiënte douaneprocedures en corruptie, waar de logistieke markt hinder van ondervindt. De ASEAN Economic Community mikt op economische samenwerking tussen de verschillende landen in Zuidoost-Azië, vergelijkbaar met die van de Europese Unie. De organisatie wil de handelsbelemmeringen tussen de landen wegnemen, maar de vraag is of de verschillende regeringen tot een overeenkomst kunnen komen. 

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Plaats een reactie (0)

Reageren