ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Logistiek vraagt om energieneutrale en flexibele vastgoedoplossingen vlnr: Dagvoorzitter Jeanet van Antwerpen (CEO Schiphol Area Development Company), Jeroen van de Kraats (directeur City Hub) Tijs Derison (directeur SEGRO) en Coen de Lange (oprichter Stockspots)
Bouw & Vastgoed 23.02.2018 | Trends

Logistiek vraagt om energieneutrale en flexibele vastgoedoplossingen

Het jaar 2017 heeft alle records op het gebied van logistiek vastgoed gebroken. Nooit eerder is zo veel logistieke ruimte in gebruik genomen: drie miljoen vierkante meter. Investeren in logistiek vastgoed is daarom populair, maar niet zonder risico. Huurders van logistiek vragen immers steeds meer om duurzame en flexibele oplossingen, blijkt tijdens het congres Logistiek Vastgoed 2018. “Een duurzaam warehouse is meer dan een pand met LED-verlichting en een BREAAM-certificaat.”

Nedcargo investeert flink in duurzaamheid. De logistiek dienstverlener heeft zijn eerste elektrische binnenvaartschip in de vaart, terwijl de tweede en derde in aanbouw zijn. Het distributienetwerk bestaat - na de ingebruikname van een nieuw pand in Willebroek eind 2017 - uit drie multi-customer warehouses. “Duurzaamheid is meer dan een pand met LED-verlichting en een BREAAM-certificaat. Wij zoeken naar locaties met een multimodale terminal, zodat we binnenvaart kunnen inzetten. In de warehouses op die locaties stoppen we klanten met zo veel mogelijk hetzelfde distributieprofiel, zodat we stromen kunnen bundelen”, vertelt Roderick de la Houssaye, ceo van Nedcargo. Hij doet zijn verhaal in Roosendaal op het congres Logistiek Vastgoed 2018, georganiseerd door Spryg .

Voor alle investeringen in duurzaamheid draagt De la Houssaye één belangrijk argument aan: de klanten willen het. Vanuit het warehouse in Alphen aan den Rijn verzorgt Nedcargo bijvoorbeeld de exportzendingen van Heineken. “Heineken wil op termijn een volledig energieneutrale logistiek. Onze activiteiten spelen daarin een belangrijke rol. Wij zijn onderdeel van de duurzaamheidsagenda van onze klanten. Om die reden staan wij in de jaarverslagen van klanten als Heineken, Remia en FrieslandCampina.”

Energietransitie

Nedcargo investeert graag in duurzaamheid, maar dat kan alleen als klanten zich voor langere tijd committeren aan de logistiek dienstverlener. Dat vraagt om een breuk met de heersende trend waarin contracten met een looptijd van een, twee of drie jaar gemeengoed lijken te zijn. “Neem het elektrisch containerschip waarmee we de exportzendingen van Heineken naar Rotterdam brengen. Zo’n schip kost 3,5 miljoen euro. Om dat soort investeringen mogelijk te maken, hebben we met Heineken een tienjarig contract afgesloten.”

De energietransitie blijft niet alleen beperkt tot de binnenvaart, maar strekt zich ook uit naar de volledige logistieke operatie. De la Houssaye rekent voor hoeveel energie nodig is voor het pand, het intern transport en het transport over de binnenwateren en het weg: 30.000 megawatt in Alphen aan den Rijn, nog iets meer in Willebroek. “Als we het dak volleggen met zonnepanelen, levert dat meer energie op dan we in het warehouse verbruiken. Met een windmolen kunnen we een warehouse van 60.000 vierkante meter runnen. De vraag is hoe we die energie bufferen. We kunnen daarvoor een waterstoffabriekje bouwen, maar dat heeft een rendement van niet meer dan 30 tot 60 procent. Ik zie meer in opslag in batterijen. Om het warehouse in Willebroek een week lang te laten draaien, hebben we twee ton aan batterijen nodig. Dat valt mee.”

Warehouse-as-a-service

Naomi Landman van Gefco noemt flexibiliteit als belangrijkste vastgoed thema. De vraag van haar klanten verandert steeds sneller. “Op het ene moment zijn ze bezig met de lancering van een webshop, wat gepaard gaat met veel kleine zendingen. Het andere moment krijgen ze extra bulkvoorraad binnen waarvoor ze een oplossing zoeken. Dat betekent dat wij niet elke maand evenveel vierkante meters nodig hebben. Dat betekent dat wij ook niet elke maand evenveel vierkante meters willen huren. Het liefst betalen wij alleen voor de ruimte die wij gebruiken. Dat vraagt ook om een vastgoedbeheerder die daarin meegaat”, stelt de managing director van Gefco Forwarding Netherlands.

Ook Philippe van de Beken, managing director van Goodman, ziet de groeiende vraag naar flexibele vastgoedoplossingen. Hij introduceert de term warehouse-as-a-service. “Wij als vastgoedpartijen moeten veel meer gaan denken in infrastructuur in plaats van in vaste gebruikers.” Landman voegt nog een ander aspect daaraan toe: het werkklimaat. Nu het steeds lastiger wordt om werknemers te vinden, is het belangrijk dat logistiek dienstverleners zoals Gefco zich presenteren als aantrekkelijke werkgever. “Dat vraagt om warehouse met veel daglicht en bijvoorbeeld mogelijkheden om zomers in de pauze buiten te zitten. Wij zijn afhankelijk van hetgeen jullie op dat punt voor ons bouwen”, sprak Landman tot de vastgoedpartijen.

Logistiek Vastgoed 2018 (50).JPG

Startups

Nieuwe startups spelen in op de vraag naar duurzame en flexibele logistieke oplossingen. Een voorbeeld is City Hub, dat minimagazijnen aan de rand van steden opent. Winkeliers kunnen hun goederen daar overslaan op milieuvriendelijke, elektrische voertuigen. “Een partij als Nike heeft zijn winkelvoorraad in Amsterdam bij ons neergelegd. Dat heeft het mogelijk gemaakt het winkeloppervlak met dertig procent te laten groeien. Ook de omzet is daarna met dertig procent gestegen”, vertelt Jeroen van der Kraats, oprichter van City Hub.

Stockspots heeft een app ontwikkeld die vraag en aanbod op het gebied van opslagruimte bij elkaar brengt. De app biedt tevens inzicht in de voorraadposities in het externe warehouse. Oprichter Coen de Lange: “Wij zijn nu in gesprek met een bloempottenleverancier die vier maanden per jaar een piek kent. De rest van het jaar is niet veel te beleven in dat warehouse. Wij zorgen ervoor dat er beweging blijft.”

Plaats een reactie (0)

Reageren