08.06.2015 | Branchenieuws

‘Logistiek professionals moeten alert zijn bij bestellingen uit het buitenland’

Als het om leveren aan het buitenland gaat, zit een ongeluk in een klein hoekje. Bedrijven in de logistiek dienen daarom aandacht te besteden aan hun exportvergunningen. Dat stelt Richard Groenendijk, directeur van AEB Nederland. 

Groenendijk werkte jarenlang in de logistieke sector van Rotterdam en was daar onder meer verantwoordelijk voor de export. “De vraag of goederen aan bepaalde landen, bedrijven of personen mochten worden geleverd, was daarbij een continue bron van zorg. Het was heel lastig om te ontdekken wat nu wel of niet mocht worden geleverd”, vertelt Groenendijk in Briskmagazine.   

Hoge boetes
Bedrijven die hier weinig aandacht aan besteden, kunnen voor dure verassingen komen te staan. "Lang niet ieder product mag zomaar aan een buitenlandse klant worden geleverd. Soms is dat overduidelijk. Denk aan producten voor militaire doeleinden. Maar in andere gevallen is het veel minder duidelijk. Zoals bij groene verf. Niks mis mee als u die aan een Duits bouwbedrijf wilt leveren. Maar hoe zit dat met een import/exportbedrijf uit Mali? Of een ondernemer uit Wit-Rusland die wel eens verdacht wordt van illegale handel in wapens? Gaat die groene verf gebruikt worden voor het onderhouden van een school of ziekenhuis? Of voor het camoufleren van pantserwagens?"

Up to date boycotlijst
Sales managers zijn soms gretig bij het binnenhalen van buitenlandse afnemers. Toch is het zaak om eerst te checken of deze goederen of diensten wel aan het betreffende land geleverd mogen worden. Hiervoor is een boycotlijst nodig die up to date is. Veel logistiek professionals twijfelen hebben vragen over het hanteren van een dergelijke boycotlijst. “Onduidelijk is nog vaak welke lijst men moet gebruiken", zegt Groenendijk tegen het magazine voor ondernemers. "Een Nederlandse lijst of een overzicht van de EU? En hoe accuraat en oud is de lijst die u gebruikt eigenlijk?”

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Erik De Transportmakelaar
    09.06.2015 - 13:10 uur | Erik De Transportmakelaar

    Een beetje kort door de bocht misschien maar als ik het goed begrijp kan ik het artikel samenvatten met de zin: "Bij twijfel over het mogen leveren van een product aan een bepaald land altijd eerst exportvergunning aanvragen."
    Dit roept een aantal vragen op:
    Kan een ldv 'er een im- of exportvergunning aanvragen voor zijn klant?
    Waar wordt een dergelijke vergunning aangevraagd?