Logistiek medewerkers vaker pijn door barcodescanners

Logistiekprofs op 18 januari 2017 | 2 minuten leestijd

Slecht ontworpen barcodescanners hebben een negatieve invloed op de gezondheid en productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Scannen: pijn zonder resultaat’ van onderzoeksbureau Opinion Matters.

63 procent van de medewerkers in de logistiek zou pijn in de pols of arm hebben en 52 procent heeft te maken met RSI-klachten. Opinion Matters, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Panasonic Business, stelt in het rapport dat 60 procent van de werknemers aangeeft dat de pijn of RSI wordt veroorzaakt door het vasthouden van de barcodescanner. Dit zou deels komen door de enorme groei in de sector: de gemiddelde medewerker voert 197 scans per dag uit en dat cijfer groeit naar schatting met 24 procent per jaar. Medewerkers die ontevreden zijn over het apparaat denken dat veranderingen in het ontwerp kunnen zorgen voor productiviteitsverbetering. De 500 respondenten geven in het rapport een aantal verbeterpunten: het mislukken van het vastleggen van handtekeningen (19 procent) zorgt voor veel ergernis: gemiddeld wordt iedere twee dagen een handtekening niet vastgelegd. Als er wordt gekeken naar de barcodescanners zelf, zijn de meest genoemde verbeterpunten: de accuduur (46 procent), schermleesbaarheid (27 procent), scanmoeilijkheden (14 procent) en het aantal scanpogingen (14 procent).

De werknemers gaven aan dat met scan-activeringsknoppen aan beide kanten van het apparaat het aantal succesvolle scans zou kunnen stijgen. Ook verwachten zij dat met een gehoekte barcodescanner en een nauwkeurige pen de scanproductiviteit zal verbeteren.

Redactie LogistiekProfs