ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
21.10.2015 | Beursnieuws

Logistiek investeert in automatisering dankzij flexibiliteit en schaalbaarheid

Bedrijven tonen steeds vaker interesse in geautomatiseerde en gemechaniseerde opslag- en orderverzamelsystemen. Deze systemen worden steeds goedkoper aangeboden en zijn in toenemende mate schaalbaar en flexibel, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor bedrijven, zeker als deze actief zijn in e-commerce.

Tijdens vakbeurs Logistica worden veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van schaalbaarheid en flexibiliteit in systemen getoond. Uit een rondgang langs logistieke experts blijkt dat ook hen een toenemende belangstelling voor automatisering en mechanisering is opgevallen.

Goede business case 
Dat zou vooral komen door het aantrekkelijke rendement van automatische opslag- en orderverzamelsystemen. “De business case is in veel gevallen gewoon goed, mits bedrijven oog hebben voor de lange termijn. Op korte termijn zijn investeringen in dit soort systemen vaak nog niet terug te verdienen”, stelt René de Koster, hoogleraar logistiek en operations management van de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van de Stichting Logistica.

Ook Alarik Lens van Rijn, directeur van system integrator Costo en ook aanwezig op Logistica, merkt op dat bedrijven de neiging hebben om steeds kortere afschrijvingstermijnen te hanteren. Dat stelt extra eisen aan automatiseringsoplossingen. “Die moeten wel flexibel en schaalbaar zijn”, aldus Lens van Rijn. Wel valt hem op dat de kosten van automatisering en mechanisering steeds lager worden, voornamelijk door de snelle ontwikkelingen in consumentenelektronica. “Kijk wat je tegenwoordig allemaal niet met een smartphone kunt doen. Die ontwikkelingen sijpelen door in de industrie. Een wifi-module van een orderpickkar kost nog maar twintig procent van de prijs van vijf jaar geleden”, legt Lens van Rijn uit.

Lees ook: Internet of Things verovert ook de logistiek

Verveelvoudiging van handelingen
De toenemende belangstelling in automatisering en mechanisering is vooral toe te schrijven aan de groei van e-commerce. Dat stelt René Wolters, algemeen directeur van Knapp Benelux, het bedrijf dat onder meer het opslag- en orderverzamelsysteem voor het nieuwe Wehkamp-dc heeft geleverd. “Onze omzet is afgelopen jaar met twintig procent gegroeid, en die groei komt voornamelijk van webwinkelbedrijven. Ook in de food-sector staan een aantal serieuze e-commerceprojecten op stapel.” 

De belangstelling voor automatisering in de e-commercesector is goed verklaarbaar, stelt Wolters. “Het maakt nogal verschil of je een omdoos met twaalf paar schoenen naar een winkel verstuurt of dat je die twaalf paar allemaal apart naar verschillende consumenten moet verzenden. E-commerce leidt tot een verveelvoudiging van het aantal logistieke handelingen in distributiecentra, en dat maakt automatisering eerder interessant.” 

Grillige pieken
Bij webshops is vaak nog spraken van grillige pieken in orderpatronen. Maar dat hoeft volgens Wolters niet te betekenen dat automatisering niet mogelijk is. “Inderdaad plaatsen veel consumenten hun online orders in het weekend, maar bedrijven reageren steeds vaker daarop door bijvoorbeeld al op zondag te starten met orderpicken in plaats van alle orders opsparen tot maandagochtend. En het klopt dat relatief veel orders ’s avonds na werktijd worden geplaatst, maar we zien ook veel orders in de lunchpauze of in de ochtend als de kinderen naar school zijn. De spreiding van orders over de dag al alleen nog maar verbeteren als webshops sameday-delivery gaan introduceren.”

Ook bedrijven die tot voor kort nog terughoudend waren als het ging om automatisering, krijgen steeds meer interesse in deze technologie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor logistiek dienstverleners; automatisering is voor hen een manier om operationele kosten te verlagen, de kwaliteit te verbeteren en dus meer waarde in de keten toe te voegen. “Het probleem is dat ze vaak kampen met kortdurende contracten met opdrachtgevers. Een contract met een looptijd van vijf jaar is al lang. Zelfs als een investering zichzelf na vijf jaar terugbetaalt, heeft de dienstverlener nog steeds niets verdiend.”

Interesse in het bezoeken van de Logistica? U kunt zich hier gratis voor de beurs registreren. 

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (0)

Reageren