Logistiek groeit in 2017 minder hard

Logistiekprofs op 14 december 2016 | 3 minuten leestijd

2017 wordt opnieuw een jaar van groei voor de sector transport en logistiek. De groei komt, anders dan bij eerdere jaren, vooral vanuit het binnenland. Het wegtransport plukt hier de vruchten van, schrijft het ING Economisch Bureau in een voorspelling voor 2017. 

De bank verwacht voor aankomend jaar een groei van 2 procent. Dat is een afname ten opzichte van dit jaar, toen het volume in de branche met 2,5 procent toenam. De groei is in 2017 te danken aan een groeiende vraag van opdrachtgevers uit de bouw, de supermarktbranche en de horeca. Dat is positief voor het wegvervoer dat grotendeels binnen een cirkel van 200 tot 300 kilometer is geconcentreerd. Bij het internationale transport neemt de groei juist af. “Internationale onzekerheid, protectionisme en de aanstaande brexit zorgen voor druk op de sector. Mede hierdoor laat de sterk gegroeide logistieke dienstverlening niet langer een bovengemiddelde groei zien”, stelt ING. 

Groei beperkt in logistieke dienstverlening

De volumegroei van de logistieke dienstverlening blijft namelijk beperkt tot 2 procent. Vooral de snelle digitalisering en ontwikkeling van online verkopen heeft grote impact op logistieke dienstverleners. De groei van online verkopen is voor logistiek dienstverleners zowel een kans als een bedreiging, valt te lezen in het vooruitzicht. Etailers proberen zich met logistiek te onderscheiden van hun concurrenten. Die hang naar logistieke perfectie in combinatie met data-analyse zorgt er echter ook voor dat spelers als Coolblue hun logistiek niet meer uitbesteden. Logistieke dienstverleners moeten ervoor zorgen dat zij innovatief blijven en als specialisten genoeg toegevoegde waarde kunnen bieden, adviseert ING. 

Logistieke hotspot

Het Zuiden van Nederland blijft een belangrijke logistieke hotspot. Door de goede verbinding met het West-Europese achterland, is dit een aantrekkelijke vestigingsplaats voor grote Europese distributiecentra. Ondanks de internationale onzekerheid, blijft de uitvoer in 2017 goed overeind. Ook verwacht het ING dat het containervervoer via de Rotterdamse haven in 2017 een betere fase in gaat.

Een punt van aandacht voor de hele sector blijft de prijsdruk. “Ondanks dat het vrachtvolume is hersteld, blijven transport- en logistiekbedrijven aan het kortste eind trekken bij prijsonderhandelingen.” Verwacht wordt dat de kosten in 2017 verder stijgen en het herstel van de sector wordt getest. ING benadrukt dat ondernemingen zich in een kostengedreven sector kunnen onderscheiden met professionaliteit en ondernemerschap.

Redactie LogistiekProfs