‘Logistiek dienstverlener moet inzetten op kennis’

Logistiekprofs op 14 november 2014 | 2 minuten leestijd

Als logistiek dienstverleners de gestage groei van hun branche willen doorzetten, moeten zij investeren in de kennis die Nederland van andere landen onderscheidt. Dat stelt Bart Banning, Sector Banker bij ABN Amro.

'Gateway to Europe'
Logistieke leveranciers hebben het hard te verduren gehad tijdens de crisis, maar langzaamaan kruipen zij weer uit het dal. Voor 2015 zal de branche weer gestaag groeien. Dat komt vooral door de internationale positie van Nederland. Buitenlandse partijen zouden Nederland door alle distributiecentra en logistieke kennis als ‘Gateway to Europe’ zien.

Aantrekken denkkracht
Daarom is het volgens Banner belangrijk dat bedrijven blijven investeren in die kennis. “We zien steeds meer dat opdrachtgevers hun supply chain volledig outsourcen aan een logistiek dienstverlener. Die goederenstroom stopt bovendien niet bij de grens. Zo’n internationale goederenstroom is alleen wel erg complex van aard en vergt veel kennis binnen je organisatie.” Het aantrekken van extra denkkracht is daarom geen overbodige luxe. “Je moet als logistiek dienstverlener een duidelijke visie en strategie hebben uitgestippeld. Daar heb je nu eenmaal ook mensen voor nodig die niet in de doen-, maar in de denkmodus zitten.”

Scenario-denken
Toch is de Sector Banker voorzichtig met zijn optimisme voor de logistieke branche. “De wereld van vóór 2008 komt niet meer terug, we zitten in een nieuwe werkelijkheid. Logistieke processen veranderen razendsnel en bedrijven die niet mee veranderen gaan het niet redden. Volumes alleen zijn niet doorslaggevend.” Volgens Banner is het belangrijk om te beseffen dat gebeurtenissen elders in de wereld ook onze economie en daarmee de transport- en logistieksector kunnen raken. “Een prognose die je vandaag stelt, kan daarmee morgen alweer achterhaald zijn. Scenario-denken vanuit een heldere strategie, dat is de wereld van vandaag.”

Redactie LogistiekProfs