Linde presenteert elektrische heftrucks met Lithium-ion batterij

Logistiekprofs op 29 november 2016 | 2 minuten leestijd

Linde Material Handling heeft zijn eerste serie vorkheftrucks met Lithium-ion batterij op de markt gebracht. De trucks met hefcapaciteiten van 1.4 tot 1.8 ton, zouden door de Lithium-ion batterij beduidend langer ingezet kunnen worden.

Linde presenteerde de vorkheftrucks eerder dit jaar op de World of Material Handling (WoMH). Nu volgt de officiële marktintroductie. De trucks met Lithium-ion batterij zouden grote voordelen bieden door hogere energiedichtheid en –efficiency. De batterij biedt de mogelijkheid van tussenladingen, waardoor er bijvoorbeeld ook tijdens de koffiepauze kan worden geladen.

Voor elk van de vijf nieuwe modellen heeft Linde twee batterijcapaciteiten ontwikkeld. Als de inzetomstandigheden tussenladen goed mogelijk maken, volstaat volgens de fabrikant de kleinere batterij. Linde meldt dat de grotere, krachtigere batterijen – met capaciteiten van respectievelijk 39,2 kWh en 45,7 kWh – geschikter zijn wanneer de inzet intensiever is, of wanneer de trucks gedurende een twee-ploegeninzet continu beschikbaar moeten zijn. Voor het volledig laden van een kleine batterij heeft de grote lader ongeveer vijftig minuten nodig. Het laden van de grootste batterij met een kleine lader vraagt meer dan zes uur.

Linde heeft naar eigen zeggen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen getroffen, waardoor schade door onder meer oververhitting, overladen of diepontladingen voorkomen kan worden. Een schoksensor monitort de impact op de batterij en een gepatenteerd systeem zorgt dat de regeneratieve remenergie niet wordt teruggevoerd naar de batterij maar wordt omgezet in warmte.

Een batterij management systeem neemt de functie van de control unit over en heeft dus een belangrijke rol in het hoge veiligheidsniveau de trucks. Het systeem controleert alle relevante batterij parameters, informeert de gebruiker over mogelijk schadelijk gebruik en zorgt ervoor dat de truck gecontroleerd tot stilstand komt in het geval van een technisch defect. Een 25 mm dikke stalen batterijtrog beschermt de batterijcellen tegen beschadigingen van buitenaf.

Redactie LogistiekProfs