Linde Material Handling biedt meer variatie in lithium-ion batterijen
Material Handling 06.01.2020 | Branchenieuws

Linde Material Handling biedt meer variatie in lithium-ion batterijen

Linde Material Handling heeft zijn portfolio met lithium-ion batterijen uitgebreid. De bestaande batterijversies zijn aangevuld met een grotere variant, ontworpen voor inzet met een hoog energieverbruik.

Lithium-ion batterijen bieden voordelen ten opzichte van conventionele lood-zuurbatterijen, maar gaan gepaard met relatief hoge aanschafkosten. "Omdat die kosten stijgen met toenemende capaciteit, moeten de batterijen exact worden afgestemd op de behoefte van de klant", aldus Christoph Englert, productmanager voor energiestrategie en -oplossingen bij Linde Material Handling. De intralogistieke specialist mikt daarom op een grotere verscheidenheid in batterijcapaciteiten.

Voor heftrucks in het hefcapaciteit van 2 tot 3,5 ton (Linde E20 tot E35) zijn de bestaande batterijversies van 24,1 kWh en 60,3 kWh aangevuld met een grotere variant met een capaciteit van 84,6 kWh. Die is ontworpen voor een inzet met een hoog energieverbruik, bijvoorbeeld in de papier- en drankenindustrie. Verder is een nieuwe batterij met een middelgrote capaciteit toegevoegd voor industriële heftrucks in het hefcapaciteit tussen 3,5 en 5 ton. In dat bereik sluit Linde Material Handling met een 66,3kWh-batterij de kloof tussen de kleinere batterij (36,2 kWh) en de grotere batterij (118,4 kWh). Voor de 6-8-tons vorkheftrucks is er nu een tweede batterijformaat van 64,7 kWh beschikbaar als aanvulling op de bestaande 118,4kWh-batterij.

"Als een vorkheftruck een grote hoeveelheid energie nodig heeft, bijvoorbeeld voor het transport van zware lasten, dan moet de batterij daarop worden afgestemd. Hetzelfde geldt als de trucks gedurende vele uren ononderbroken intensief worden gebruikt in meerploegendienst en de bestuurders weinig of geen mogelijkheid hebben om hun heftrucks voor een langere periode te laden", legt Englert uit. De situatie is volgens Englert echter anders wanneer de heftruck meerdere keren gedurende een shift kan worden geladen. In dat geval zou een kleinere batterij nog steeds voldoende zijn om de heftruck continu van de benodigde energie te voorzien.

Plaats een reactie (0)

Reageren