Linde komt met heftruckoplossing tegen de dode hoek

13.06.2018 | Branchenieuws | 436 keer bekeken
Linde komt met heftruckoplossing tegen de dode hoek

Linde Material Handling wil de 'dode hoek' op de heftruck elimineren met een zogenaamd 'Surround View'-systeem. Dit omgevingscamerasysteem moet het aantal ongelukken in warehouses fors doen verminderen. 

In de autobranche wordt al met dergelijke omgevingscamera's gewerkt voor het inparkeren. Deze systemen bestaan uit meerdere camera's, waarvan de losse beelden via software worden samengevoegd tot één beeld. De boordcomputer plaatst vervolgens de contouren van het voertuig in dit beeld en laat het aan de bestuurder zien als virtueel perspectief.

Omgevingsbeeld vanuit vier gebieden

Met het Surround View-systeem gaat Linde naar eigen zeggen een stap verder. Ook hier is het beeld afkomstig van live-camera's rondom de heftruck. In plaats van één totaalbeeld worden er echter één beeld aan de voorkant, twee beelden aan de zijkant en één beeld aan de achterkant getoond. De camerabeelden zijn in een verhouding van 1:1 te zien op een split screen, op de monitor bij de werkplek van de bestuurder. Dit voorkomt dat de delen waar de camera's elkaar overlappen, vervormd en onduidelijk worden weergegeven. Wanneer er iemand aanwezig is in het gebied waar 2 camera's elkaar overlappen, is die persoon dus op beide beelden zichtbaar.

Linde-Surround-view.jpg

Zodra de heftruckchauffeur vooruit rijdt, zijn alle vier de gebieden op het display te zien. Wanneer de heftruck achteruit rijdt, toont het display het beeld aan de achterzijde en de beelden aan de zijkant. 

Lees ook:Linde presenteert technologie voor het compenseren van ongelijke vloeren

Surround View van pas bij kleine ruimtes

"De nieuwe optie wordt in eerste instantie aangeboden voor alle heftruckmodellen met een capaciteit vanaf 4 ton", zegt Frank Bergmann, productmanager heftrucks bij Linde Material Handling. Vooral in kleine ruimtes en bij het manoeuvreren is deze optie volgens Bergmann een  toevoeging: "Elke hoek rondom de truck wordt zichtbaar voor de chauffeur. En dat is vooral op plaatsen waar de ruimte beperkt is, of waar mensen en heftrucks elkaar vaak tegenkomen, doorslaggevend om veilig te kunnen werken."



Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren