Lidl trekt stekker uit SAP-project van €500 miljoen

Logistiekprofs op 3 september 2018 | 3 minuten leestijd

Lidl is zo’n 500 miljoen euro kwijt aan een mislukt SAP-implementatieproject. De Duitse supermarktketen was al zeven jaar bezig met de implementatie, maar trekt de stekker er nu definitief uit. Inmiddels wordt het oude voorraadsysteem weer naar voren geschoven.

Daarover schrijven verschillende Duitse en Engelse media. In 2011 begon Lidl met de ontwikkeling van een opvolger van zijn eigen oplossing ‘Wawi’. Op basis van een ‘SAP for retail powered by SAP HANA’ moest een nieuwe oplossing ontstaan. Het doel: de IT-infrastructuur vereenvoudigen en centraliseren. 

Hoge verwachtingen van eLWIS-systeem

De implementatie van het zogenoemde ‘eLWIS’-systeem leek in eerste instantie goed te gaan en de verwachtingen waren hooggespannen. “Met het nieuwe platform bereiden we ons voor op de toekomst”, zei CIO Alexander Sonnenmoser in het voorjaar van 2016, waarmee hij de internationale uitrol van eLWIS inluidde

Software moest worden aangepast

De problemen ontstonden toen SAP ontdekte dat de supermarktketen zijn voorraadsysteem op inkoopprijzen baseerde, terwijl de software van SAP retailprijzen hanteert. Lidl weigerde hierin mee te gaan, waardoor de software moest worden aangepast. 

Hierdoor namen de kosten fors toe en de efficiëntie af. Op het dieptepunt werkten er duizend medewerkers en honderden consultants aan de implementatie. Door het tijdsverlies was de SAP-blueprint inmiddels ingehaald door nieuwe technologieën. 

Kosten: 500 miljoen euro

Inmiddels heeft Lidl besloten om de stekker te trekken uit het project dat volgens vakblad Lebensmittel Zeitung circa 500 miljoen euro heeft gekost. “De strategische doelen zoals oorspronkelijk gedefinieerd waren niet mogelijk tegen aanvaardbare kosten”, schrijft Lidl-bestuursvoorzitter Jesper Hoyer in een brief aan het personeel. 

Lidl wil terug naar eigen voorraadsysteem

Lidl poogt nu terug te keren naar het oude voorraadsysteem. Een opvallende stap, omdat de discounter enkele jaren geleden nog dat het eerder gebruikte ERP-systeem ‘de limieten van zijn levensvatbaarheid’ had bereikt. 

‘Geen keuze tegen SAP’

Hoe de toekomstige samenwerking met SAP eruit zal zien, is niet duidelijk. Lidl benadrukt dat het besluit ‘geen keuze tegen SAP is, maar een keuze voor het eigen systeem’. Op andere gebieden wil de supermarktketen wel blijven samenwerken met het softwarebedrijf. Lidl maakt ook gebruik van de projecten ‘SAP ERP powered by SAP HANA’, ‘SAP Business Warehouse powered by SAP HANA’ en ‘SAP Customer Activity Repository’. De stop van eLWIS heeft hier volgens SAP geen invloed op. 

Gerelateerde artikelen